vreemd verloop 10 km voluit

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Runningman

vreemd verloop 10 km voluit

Bericht door Runningman »

Hallo Rob,

Gisteren heb ik een snelle 10 km gelopen, dag 48 van mijn training. Om de vorige snelle 10 km te overtreffen had ik als doel en motivatie een "race" ingesteld op mijn horloge...Echter bij thuiskomst bleek ik een verkeerde race gekozen te hebben, niet mijn snelle 10 van 3 weken geleden geselecteerd.

Het verloop en uitkomst baart mij toch wat zorgen, hoewel ik mezelf wel sterker voel worden; liep ik 3 weken geleden 10km / 54:36 / 161 bpm, dit was nu 10km / 56:07 / 151bpm.

Tijdens de run was ik in de veronderstelling dat ik onder mijn vorige tijd liep, ging ook behoorlijk stuk waarbij mijn hartslag op een gegeven moment tijdelijk 195 bpm aangaf :?: , dit terwijl vorig jaar 186 bpm max. was vastgesteld :shock: Ben heel even gestopt en de hartslag daalde dan ook weer snel naar zo'n 150 bpm.

Na inmiddels zo'n 2000 km hardloopervaring was dit voor mij de meest vreemde loop ever, en zeer teleurstellend, moet ik de snelle 10 overdoen? Of het programma vervolgen wat op zich prettig voelt.

Groet van Ramon
robert.langewouters

Re: vreemd verloop 10 km voluit

Bericht door robert.langewouters »

Hallo Ramon,

Je tijd op de 10 km was ongeveer 3% langzamer bij een hartslag die +/- 6% lager was. Ik weet niet of het wat kort door de bocht geredeneerd is, maar volgens mij is je conditie dan juist vooruitgegaan. Voor zo ver ik het kan inschatten, is het in ieder geval niet vreemd.

En misschien ligt je HF max toch iets hoger dan gedacht/getest. Ook niet iets om je zorgen over te maken, lijkt mij. Succes verder!
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Ramon,

Robert heeft gelijk, het is niet iets om je zorgen over te maken. De ene keer gaat het nu eenmaal beter dan de andere.
Ik heb vaak genoeg gedacht dat ik in topconditie was en dan toch een mindere tijd liep dan verwacht, en afgelopen juni kwam ik gehaast uit mijn werk, heb snel een pannenkoek gegeten en vervolgens een pr op de 10km gelopen tijdens de singelloop...

Ik vermoed dat je wat te enthousiast van start bent gegaan, omdat je zegt dat je behoorlijk stuk ging..

Je kunt gewoon je snelste tijd van 3 weken geleden aanhouden voor je schema.

Succes!

Met blijde groet,

Rob
Runningman

Bericht door Runningman »

Hallo Rob en Robert, bedankt voor jullie reactie.
Wellicht was ik inderdaad te veel aan het pushen omdat het nu eenmaal snel moest haha.
Ik moet ook wel bekennen dat ik nog steeds last heb van mijn narcose van paar maanden geleden, iets wat wellicht meespeelde bij zware inspanning. (Gevoel van energie missen) Maar door deze training voel ik me wel veel beter dan 2 maanden geleden !

Fijn weekend
Gr Ramon
Plaats reactie