altijd nuchter trainen, ook een prestatie loop op nuchtere maag?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Karlien Van der Wees

altijd nuchter trainen, ook een prestatie loop op nuchtere maag?

Bericht door Karlien Van der Wees »

Hoi,
Nadat ik mee gedaan heb met het programma periodiek vasten, sla ik dagelijks mijn ontbijt over. Lopen doe ik meestal in de ochtend dus op een nuchtere maag en dat bevalt me prima. Op dit moment volg ik het 100 dagen hardloopschema voor de halve marathon. 10 km lopen op een nuchtere maag in een trainingsrondjes is prima te doen, maar hoe zit dat met de 21km in een (wedstrijd)loopje? Is het af te raden om dat nuchter te doen en hoe zou ik me daar dan het best op voor kunnen bereiden. Wat is het beste om voor zo’n loop te eten? En hoe lang van te voren?
Groetjes Karlien
Harold Mol

Re: altijd nuchter trainen, ook een prestatie loop op nuchtere maag?

Bericht door Harold Mol »

hoi Karlien,

van het ontbijt zeggen ze altijd dat het de belangrijkste maaltijd van de dag is :shock:
maar ik kan verder niet oordelen over zo'n periodiek vasten schema.

vroeg, rustig lopen op een nuchtere maag is echter idd wel goed om je vetverbranding aan te spreken ipv suikers. daar loop je veel langer op. je bouwt langzame spiervezels op ipv snelle, maw je uithouding door vetverbranding gaat omhoog, maar je snelheid levert wat in volgens mij.
naar mijn idee zou je hierna toch beter ontbijten, mn eiwitten voor je spieren, dus een bv een kwark met fruit ofzo.

maar hier de clou. een wedstrijd loop je nu eenmaal niet rustig, ten eerste omdat je een topprestatie (pr) wilt wegzetten, ten tweede adrenaline van een wedstrijd en ten derde lopers om je heen die je vaak toch wilt inhalen, dat geeft een grotere boost dan ingehaald worden.

Dus die wedstrijd kun je niet enkel op vet lopen. je zult vaak eerder 75% suiker, 25% vet lopen of zelfs bijna helemaal suiker. Dit kun je een uur volhouden als je dit dagen van te voren goed opbouwt (bv. koolhydraten stapelen door veel pasta en geen vezels te eten). Je kunt dan best een goede 10 of zelfs een halve lopen. voor marathon gaat dit niet lukken. je zult echt wat suikers bij moeten eten (drank, gel, repen, etc.).

maar op je vraag voor je halve, 2 tot 3 dagen van te voren zo weinig mogelijk vezels (ivm vervelende sanitaire stop onderweg, en vezels verteren langzaam dus maagpijn). 3 dagen lang minimaal 2 liter drinken (bv water) zodat je goed gehydrateerd bent. scheelt een sanitaire stop tijdens de wedstrijd. wel wit brood, 1 of 2 dagen van te voren pasta (niet teveel saus, maar vnl dus de pasta), pannenkoeken met stroop vind ik zelf ook goed werken en op de dag zelf zou ik wel iets eten maar dan maximaal 2 uur van te voren zodat het kan zakken. bv een witte boterham met appelstroop, krentenbol en 1 zwarte koffie voor een boost. maximaal een half uur van te voren kun je eventueel nog een sportdrank (500ml) nemen (isotone). en onderweg wel de drankjes aanpakken! zeker als de temperatuur boven de 15 graden ligt.

Bovenstaande werkt voor mij, maar geen garantie voor jou natuurlijk. je zult ook wat moeten experimenteren wat voor jou werkt. Er is over voeding ook heel veel te lezen op het internet of boeken. oja, zou je mijn ervaring willen proberen, doe dit dan een keer voor je wedstrijd. dus een maandje van te voren een keer proberen. nooit in een wedstrijd iets nieuws proberen.

suc6!
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Karlien,

Wijze woorden van Harold, ik ben het helemaal met hem eens dat nuchter lopen voor een training heel nuttig kan zijn, je traint dan om beter op vetverbranding te lopen. Maar voor een wedstrijd is je doel (meestal) deze zo goed mogelijk te lopen dus dan wil je juist dat al je energiesystemen opgeladen zijn.
Wel adviseer ik altijd om niet de laatste dagen voor een (halve) marathon te gaan experimenteren met je eten. Dus wil je dit doen, probeer het dan eerst geruime tijd van tevoren uit. Dit geld voor het eten tijdens de wedstrijd als in de dagen voor de wedstrijd (als je van plan bent af te willen wijken van je normale patroon). Het laatste dat je wilt is maagkrampen tijdens de wedstrijd.

Succes!
Rob
Karlien Van der Wees

Bericht door Karlien Van der Wees »

Beide bedankt voor de tips!
ze bevestigen mijn eigen ideeën. Ik heb nu nog ruim de tijd voor de wedstrijd en ga de komende tijd gebruiken om ook af en toe te experimenteren om zo te bepalen wat mij het beste bevalt.

Groetjes Karlien
Plaats reactie