Ik liep drie keer per week, twee keer rondje van 10 km en een keer interval. Daarnaast drie tot vier keer per week functionele krachttraining (niet zo zwaar als crossfit, maar wel drie kwartier squat, lunges, kettlebells, wat gewicht en wat cardio). Nu ik het 100-dagenprogramma volg, volg ik nog maar een keer die training. Wil ik drie rustdagen houden, dan combineer ik die krachttraining met vogels kijken (eerst rustig lopen, daarna krachttraining, op maandag). De dag erna staat wel de training met de hogere hartslagzone gepland (dinsdag). Donderdag lagere zone en zaterdag intensief.
Eerste vraag: drie rustdagen zijn essentieel, of toch beter krachttraining op een andere dag dan lopen? Mss is het beter om dinsdag en donderdag te wisselen, maar mss maakt t ook niet zo uit?
Tweede vraag: de intensieve training wissel ik af door de ene week wel bv 7 km achter elkaar intensief te lopen en de andere week een interval. Ik las dat dat prima kan.
Derde vraag: vogels kijken, dan loop ik gewoon zoals ik wil en dan blijkt dat ik net zo hard loop als in m’n lage hartslagzone en het tempo is ook gelijk (6 min/km). Moet ik dan toch bewuster langzamer gaan lopen bij het vogels kijken?
Laatste vraag: klopt mijn volgende idee over de marathon: de eerste 15-20 km loop je in de lagere hartslagzone, tot de 30 ong loop je in de hogere hartslagzone en daarna laat je de zones los en loop je wat goed voelt (=vogels kijken)? Of is het schema juist zo opgebouwd dat je al leert dat je hartslag langzaam omhoog gaat maar dat je wel zo steady mogelijk loopt, dus vlak tempo.
Veel vragen,maar wellicht volstaan korte antwoorden
Groetjes, Corrine