Maximale hartslag te laag?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Corrine Verschoor

Maximale hartslag te laag?

Bericht door Corrine Verschoor »

Hoi Rob,
Ik heb nu twee keer een maximale hartslagtest gedaan, twee keer ben ik best wel ‘tot het gaatje’ gegaan en toch was m’n maximale hartslag 168. Ik weet wel dat ik bij langdurige afstanden m’n hartslag steeds meer oploopt. Zes jaar geleden (toen ik ook deze test deed), was het 185. Eind januari loop ik 10 km voluit en ik verwacht dat ik dan wel een hogere hartslag zal halen. Tot wanneer ‘mag’ je hartslagen wijzigen in het schema dus wanneer weet je binnen welke marathonhartslagen (laag en hoog) je moet trainen? Of ga ik de langere lopen op een tempo lopen waarvan ik verwacht dat ik zo de marathon ga lopen (rond de 10 km/uur)? Vast bedankt!
Groetjes, Corrine
RunningRob - Sportrusten

Re: Maximale hartslag te laag?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Corrine,

Je mag altijd je omslagpunt opnieuw instellen als je merkt dat dit niet klopt, maar uiteraard verandert je omslagpunt normaal gesproken niet in 100 dagen.

Ik heb even je trainingen bekeken maar het zijn er nog te weinig om hier echt conclusies aan te verbinden. Dus houd nog even het huidige schema aan tot de 10k voluit en trek dan nog eens aan de bel, dan kijk ik even mee.

Dat je hartslag oploopt bij langdurige afstanden is normaal, dat heeft iedereen ;) . Des te beter je getraind bent, des te langzamer zal je hartslag oplopen.

Blijde groet,
Rob
Kim van Beek

Bericht door Kim van Beek »

Hi Rob,

Op 10 april wil ik graag de marathon lopen, op een tempo dat bij mij past en het liefst een mooie tijd neerzetten.
Ik loop al geruime tijd drie keer in de week een 5 km rondje in zo'n 28 minuten (de ladiesrun 5 km liep ik eens in 25 minuten, maar dat is even geleden) en mijn laatste 10 km liep ik in 58 minuten, maar zonder training van een 10 km. Dus direct van altijd 5 km naar een 10 km.

Ik heb zelf mijn omslagpunt berekend door achter de fiets aan te lopen en steeds mijn snelheid te verhogen. De uitslag daarvan was een max van 14 km/h en een max. hartslag van 182. Volgens het overzicht moet ik er 3 hartslagen vanaf halen en dan kom ik op 179 als omslagpunt..

Naar aanleiding van mijn twijfels heb ik op advies van Janneke nogmaals een drie km gelopen: 10 minuten warmgelopen en toen drie kilometer zo hard mogelijk mijn ronde gerend. Echter in de laatste drie kilometer was mijn hartslag erg laag. Ik ging op een gegeven moment sprinten en mijn hartslag zakte op dat moment naar 131! Dat lijkt toch niet te kloppen.

Mijn hoogste hartslag in de drie kilometer was 152 hsm. Niet bepaald aan de hoge kant lijkt me. Ik begrijp er niks van! Of kan dat op de een of andere manier wel kloppen? Het lijkt me dat deze meting voor niets is geweest.

Mijn grootste probleem zijn mijn twijfels over het tempo. Ik heb net mijn 10km ronde gelopen en ben continue aan het afremmen. Ik moet vrijdag weer een 10 km lopen in een zone met een nog lagere hartslag.. ik zou niet weten hoe ik nóg langzamer kan lopen, dat wordt dan echt wandelen.

Moet ik vertrouwen houden en er vanuit gaan dat mijn tempo in de loop van de tijd hoger wordt met een lagere hartslag? Of klopt mijn schema niet?
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring hiermee en hoor graag van je.

Groetjes Kim.
Bijlagen
3 km
3 km
Schermafbeelding 2022-01-05 om 17.49.34-min.png (65.62 KiB) 215 keer bekeken
RunningRob - Sportrusten

Hoi Kim,
Kim van Beek schreef: 12 jan 2022, 15:08 Mijn hoogste hartslag in de drie kilometer was 152 hsm. Niet bepaald aan de hoge kant lijkt me.
Dit lijkt mij een meetfout. Een hartslag meten via de pols gaat soms niet altijd goed. Meestal helpt het om de hartslagmeter een gaatje strakker te doen, hij moet best strak.
Kim van Beek schreef: 12 jan 2022, 15:08 ik zou niet weten hoe ik nóg langzamer kan lopen, dat wordt dan echt wandelen.
Wandelen is niet de bedoeling, als je merkt dat je hartslag te hoog is, let dan eens op je tempo. Als je loopt op marathonhartslag zou je ongeveer op marathontempo moeten lopen. Als het sterk afwijkt trek dan even aan de bel of doe even je hartslagmeter wat strakker.

Want op je plaatje zie ik ook dat het tempo in kilometer 3 hoger is maar de hartslag lager, en dat is zeer onwaarschijnlijk (tenzij je over de top van een berg kwam en naar beneden liep :) )
Kim van Beek schreef: 12 jan 2022, 15:08 Moet ik vertrouwen houden en er vanuit gaan dat mijn tempo in de loop van de tijd hoger wordt met een lagere hartslag?
Dat gebeurd normaal gesproken wel, je snelheid op marathonhartslag wordt normaal gesproken hoger naarmate het schema vordert.

Dus kun je eens checken wat er gebeurt als je jouw hartslagmeter wat strakker doet?
Ik hoor graag van je.

Blijde groet,
Rob
Kim van Beek

Hi Rob,

Mijn hartslagmeter kan echt niet strakker. Van de week zelfs zo strak gedaan, dat het na loop van tijd licht onprettig begon te voelen bij mijn vingers vanwege de doorbloeding. Dus daar twijfel ik eerlijk gezegd niet aan.

Ik ga nu as we speak de 10 km lopen in een nog lagere hartslagzone. Ik zie je over twee uur weer 🙈 haha.. en zal dan weer een update posten.
Kim van Beek

Beste Rob,

Gister heb ik mijn 10 km gelopen. Mijn gemiddelde hartslag was 140 (moest binnen 139-143 blijven), tempo 7:26 min/km, duur 01:14:22.
Ik kan nog net een soort hardloopbeweging maken, maar je kunt met een stevige tred naast me blijven wandelen. Mijn ademhaling kon ik met gemak controleren (kreeg zelfs twee belletjes tussendoor)

Wanneer ik het vergelijk met medehardlopers en kennissen om mij heen die aan het trainen zijn voor de marathon voelt dit tempo niet goed. Ik begrijp dat drie keer in de week 5 km op hoog tempo echt anders is dan het trainen voor de marathon en dat mijn tempo daarom omlaag moet. Maar dit is gevoelsmatig wel een erg groot gat.

Wat is jouw advies?

Groetjes Kim.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Kim,
Kim van Beek schreef: 15 jan 2022, 13:13 Wat is jouw advies?
Train even een paar weken op marathontempo in plaats van marathonhartslag. Kijk dan even wat je hartslag heeft gedaan en hopelijk wordt een en ander dan wat meer duidelijk. Blijf je een grote variatie zien in hartslagen, dan gaat er blijkbaar toch iets niet goed met de meting. En zijn de hartslagen wel stabiel dan kan ik aan de hand van de metingen misschien één en ander bijstellen.
Als je je marathontempo niet weet: je marathontempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

In ben benieuwd!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie