Juiste marathon hartslag?
Juiste marathon hartslag?
Ik heb twijfels over de juiste marathon hartslag. Mijn omslagpunt heb ik bepaald op 175. De halve marathon loop ik in 2.07 met hartslag 166 (vlak qua snelheid en ook vrij vlak qua hartslag). Met een 10k tijd van ongeveer 56 minuten zou ik volgens de tabel op een halve marathon hartslag uitkomen van 154. Dat is best wel een groot verschil met mijn werkelijke halve marathon hartslag. Wat betekent dit voor het bepalen van mijn marathon hartslag? Toch gewoon de tabel aanhouden met marathon hartslag 141? Dat voelt wel als erg laag.
- RunningRob - Sportrusten
Re: Juiste marathon hartslag?
Hoi Evelyn,
Het lijkt er inderdaad op dat er hier iets niet goed gaat. Als ik even uitga van je halve marathontijd zou ik verwachten dat je de hele in ongeveer 4h49 zou moeten kunnen lopen. Dat betekent 6:37 min/km.
Zou je eens een lange training op dit tempo kunnen trainen in plaats van op hartslag? En dan eens kijken wat je gemiddelde hartslag is?
Laat het even weten, dan kijken we verder.
Blijde groet,
Rob
Het lijkt er inderdaad op dat er hier iets niet goed gaat. Als ik even uitga van je halve marathontijd zou ik verwachten dat je de hele in ongeveer 4h49 zou moeten kunnen lopen. Dat betekent 6:37 min/km.
Zou je eens een lange training op dit tempo kunnen trainen in plaats van op hartslag? En dan eens kijken wat je gemiddelde hartslag is?
Laat het even weten, dan kijken we verder.
Blijde groet,
Rob
Hallo Rob,
Dank voor je reactie. Ik heb recent 11k gelopen in (nagenoeg) dit tempo (6:39/km) met een gemiddelde hartslag van 144. Kun je iets met deze gegevens?
Sportieve groet, Evelyn
Dank voor je reactie. Ik heb recent 11k gelopen in (nagenoeg) dit tempo (6:39/km) met een gemiddelde hartslag van 144. Kun je iets met deze gegevens?
Sportieve groet, Evelyn
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Evelyn,
Die 144 zit toch niet zo heel ver af van de 144 uit de tabel. Het is wel zo dat het eigenlijk er iets onder zou moeten zitten, je liep immers maar 11km. Wat je kunt doen is de omslagpunt 5 slagen hoger instellen, dan zullen je marathonhartslagen ook wat omhoog gaan.
Ik denk dat je dan goed zit voor de marathon.
Mocht je nog twijfels hebben (nu of later in het schema) dan hoor ik het graag!
Blijde groet,
Rob
Die 144 zit toch niet zo heel ver af van de 144 uit de tabel. Het is wel zo dat het eigenlijk er iets onder zou moeten zitten, je liep immers maar 11km. Wat je kunt doen is de omslagpunt 5 slagen hoger instellen, dan zullen je marathonhartslagen ook wat omhoog gaan.
Ik denk dat je dan goed zit voor de marathon.
Mocht je nog twijfels hebben (nu of later in het schema) dan hoor ik het graag!
Blijde groet,
Rob