Zin in nog een marathon te lopen!

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Nicole76

Zin in nog een marathon te lopen!

Bericht door Nicole76 »

Vorige week mijn allereerste marathon gelopen en ik krijg alweer zin om te trainen naar een volgende marathon.
Het doel van mijn 1e marathon was uitlopen en te genieten. Dat is gelukt. De volgende stap is de marathon uitlopen zonder te hoeven wandelen ( muv de drinkstops) en om op een iets hoger tempo te lopen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Tijdens mijn 1e marathon kreeg ik last van hele stijve heupen door het langzame tempo en door de afstand uiteraard waardoor ik het laatste stuk veel gewandeld heb. Dit wil ik voorkomen uiteraard.
Is sportrusten dan geschikt? Of kan ik 1x per 4 weken een lange duurloop inplannen? Wat is jullie advies daarin?
RunningRob - Sportrusten

Re: Zin in nog een marathon te lopen!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nicole,

Het is prima om je lange duurlopen wat langer te maken. Let dan wel op je herstel. Dus doe de lange duurloop dan op een dag zodat je de dag erna een rustdag hebt. Je rusthartslag zal je ook vertellen dat je goed bent hersteld.

Je kunt de lange duurlopen dan ook wat rustiger lopen dan op marathonhartslag. Zolang je herstel goed is ga je niet te snel.

Je krijgt overigens geen stijve heupen van langzaam lopen, dat is echt de afstand die dat doet. Dus ga niet langzaam lopen om stijve heupen te voorkomen ;) . Let wel even op je stapfrequentie, probeer dit hoog te houden. Dus liever snelle kleine stappen dan langzame grote stappen.

Kun je hier wat mee?

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie