snelle 10! aanpassingen schema evt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Chantal1979

snelle 10! aanpassingen schema evt

Bericht door Chantal1979 »

hoi rob en andere sportrusters!!

vandaag liep ik de snelle 10 in het programma. (weekje eerder ivm vakantie)

afzien dat zoiezo, denk wel veel gegeven. 1 min van mijn vorige snelle 10 af!
toch heb ik een vraag over het resultaat kwa hartslag en of ik iets zou moeten aanpassen?

ik merk dat ik veel meer moeite heb met de hartslagen als toen ik begon met trainen op hartslag.

veel resultaat dat zeker dus dat het goed gaat geloof ik! maar veranderd er iets met mijn max hartslag en of omslagpunt?

2 jaar geleden liep ik mijn allereerste snelle 10 km voor ik begon aan het schema mijn max hartslag lag toen rond 182 , ik heb toen zelf mijn omslagpunt op 172 gezet in het schema ! tijd was toen 52min (doordat het toen ook allemaal zo goed ging het zo laten staan)

verschillende keren het schema gelopen en veel op hartslag steeds de snelle 10 verbeterd. vandaag liep ik hem dus weer en ben ik ook echt wel diep gegaan maar ik merk dat ik op dezelfde hartslagen harder ga. precies zoals het moet , (vandaag 46:09)

nu is dus mijn vraag na vandaag moet ik het omslagpunt aanpassen in het schema gemiddeld kwam ik vandaag op 168 en max op mijn garmin op 176 uit!?
of zo lekker laten staan? die minuut op 10 km wel even aanpassen natuurlijk! :lol:

zoals ik twee jaar geleden begon aan sportrusten moest ik wandelen in het schema op de marathon, nu loop ik veel sneller en beter en moet ik vaker flink inrennen om in zone te komen inplaats van inhouden om niet te hoog tegaan! mooi resultaat toch!

hoop zo op rotterdam dit jaar!
groet chantal.

ps gek trouwens strava geeft een 30 sec snellere tijd aan als garmin! waarom? iemand die dit weet? gewoon uit nieuwsgierigheid want met deze tijd ben ik zeer tevreden!

ik hoop iets te horen! dank alvast,
RunningRob - Sportrusten

Re: snelle 10! aanpassingen schema evt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Chantal,

je omslagpunt verandert niet zomaar, deze daalt heel langzaam naarmate je ouder wordt (ongeveer 1 slag per 1 à 2 jaar). Dus als trainingen goed gaan en je hebt het gevoel dat je omslagpunt klopt dan zou ik het gewoon zo laten staan.
Ik zeg dit ook omdat het in trainingen lastig is je omslagpunt te halen tijdens een 10k voluit. Tijdens een wedstrijd is dit (voor de meeste lopers) veel makkelijker.

Uieraard kun je wel je snellere 10k tijd invullen.

Een check is wel om even te kijken of je tempo bij een training op (lage) marathonhartslag overeenkomt met je verwachte marathontempo.
Je marathontempo tempo kun je hier vinden: https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Chantal1979 schreef: 04 aug 2021, 13:58 ps gek trouwens strava geeft een 30 sec snellere tijd aan als garmin! waarom? iemand die dit weet?
Dit komt omdat Strava de pauzes uit je training knipt. Dus als je bijvoorbeeld even voor een stoplicht hebt staan wachten wordt deze tijd bij Strava niet meegerekend. Garmin rekent de tijd wel mee vandaar dat de tijd bij Garmin (en ook bij andere meters) langer is. Ik weet niet of je dit bij Garmin ergens aan of uit kan zetten, ik weet dat dit bij Polar wel kan.

Blijde groet,
Rob
Chantal1979

Bericht door Chantal1979 »

hoi rob

dank je wel! voorlopig laat ik het even staan zo, ik heb even naar mijn trainingen gekeken heb er nu 3 in lage marathon gelopen en die verschillen heel erg in tempo dus ik bekijk het bij de volgende 10 snel nog een keer!

maar denk dat het wel klopt zoals het is!

groet chantal
Vincent Straten

Bericht door Vincent Straten »

Mijn vraag gaat ongeveer over hetzelfde. Voordat ik aa n100 dagen schema begon, heb ik mijn omslagpunt bepaald met de 3 km 'methode'. Toen kwam ik op een omslagpunt van 177. Nu na de 10 km voluit gelopen te hebben op een gemiddelde hartslag van 153. Dat is wel een heel groot verschil.
Ik merk nu naar 4 weken dat ik een steeds hoger tempo moet lopen om de beoogde hartslagen te halen. Is het verstandig om het omslagpunt aan te passen?

NB 10 km tijd ligt nu een kleine 2 minuten lager.

groet en alvast dank voor jullie antwoord,

Vincent
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Vincent,
Vincent Straten schreef: 05 aug 2021, 09:26 Ik merk nu naar 4 weken dat ik een steeds hoger tempo moet lopen om de beoogde hartslagen te halen.
Dat is op zich een goed teken! Want dat betekent dat je goed progressie maakt.
Vincent Straten schreef: 05 aug 2021, 09:26 Is het verstandig om het omslagpunt aan te passen?
Wat is je tempo als je loopt op halve marathonhartslag? Want die zou dus ongeveer op marathontempo moeten zijn.

Als dit ongeveer klopt dan zit het wel goed met je omslagpunt. In het nadere geval trek even aan de bel, dan kijken we verder.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie