Vogelskijken honger

Plaats reactie
ElsV

Vogelskijken honger

Bericht door ElsV »

Hallo allemaal,
Ik train met het 10 km schema voor de cpc en mij valt op dat ik bij het vogelskijken (140 bpm hartslag) honger heb terwijl ik daarvoor normaal gegeten heb. Wat zegt dat hongergevoel mij eigenlijk vroeg ik mij af? Moet mijn lijf nog wennen aan vetverbranding? Is die omschakeling naar vetten lastig nog? Ik heb dit gevoel niet bij intensievere trainingen. Herkent iemand het?
RunningRob - Sportrusten

Re: Vogelskijken honger

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Els,

Leuke vraag :) . Ik heb wel eens een hongergevoel als je tegen het einde van een evenement door de binnenstad loopt en dan mensen lekker op een terrasje ziet zitten met een biertje en een patatje, maar zo tijdens het vogels kijken kan ik me niet herinneren :D .

Maar de vraag is eigenlijk: zou je het hongergevoel hebben als je NIET was gaan hardlopen? Op het moment dat je intensief loopt gaat in je lichaam alle prioriteit naar de energievoorziening ten behoeve van het lopen, en wordt de spijsvertering op een laag pitje gezet. Dit effect zorgt er ook voor dat hardlopers ook na het hardlopen minder hongergevoel hebben.
Dit effect is uiteraard minder tijdens het vogels kijken. Dat zou dan een verklaring kunnen zijn dat je het wel hebt bij het vogels kijken en niet tijdens de intensieve trainingen.

Een gezond mens haalt zijn volledige energievoorziening uit vetverbranding op het moment dat je niet of weinig beweegt. Dus dat je lichaam moet wennen aan vetverbranding is niet het geval, want dat kan het al prima. Wat je doet met vogels kijken is dat je jezelf leert meer op vetverbranding te lopen, wat voornamelijk van pas komt tijdens de laatste fase van lange lopen.

maar ik ben wel benieuwd naar het hongergevoel van andere sportrusters!

Met blijde groet,

Rob
ElsV

Bericht door ElsV »

Hi Rob, nou, ik liep door een winderige polder dus dat van dat terras en biertje veroorzaakte het hongergevoel iig niet :lol:
Ik herken me wel in wat je zegt over het niet hebben van honger na intensieve trainingen. Wie weet valt het mij inderdaad daarom juist wel op bij het vogelskijken. Ik ben ook benieuwd of er nog andere reacties volgen.
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Els,

Nog geen reacties van andere Sportrusters helaas. Vraagje: heb jij honger naar zoet of vet? Kun je dat onderscheid maken?

Koen
ElsV

Bericht door ElsV »

Hoi Koen, ik denk dat het neigt naar vet/hartig maar wel stevig dus bijvoorbeeld boterham met kaas of bord pasta. Ik ben over algemeen niet zo'n zoetekouw. Ik merk dat tijdens de periode waarin ik voor de 10 km trainde ik wel vaker overvallen werd door hongergevoel, bijvoorbeeld 's avonds of 's ochtends vroeg. Terwijl ik dan toch echt goed en genoeg gegeten heb. Voor mijn gevoel heeft het met de afstelling van de verbranding te maken. Wellicht dat mijn lichaam een nieuw evenwicht probeert te vinden? Ik ben tijdens het trainen nauwelijks afgevallen, wel is mijn vetpercentage met 1.1% omlaag gegaan.

Het schema was een success, ik schreef het al onder je blog maar ik liep voor het eerst de 10 km in 1 uur. :D
Plaats reactie