Marathonhartslag veel hoger dan verwacht

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Roland Hill

Marathonhartslag veel hoger dan verwacht

Bericht door Roland Hill »

Hoi,

Ik heb me net aangemeld en een schema gemaakt. Mijn doel is de marathon van Amersfoort lopen in oktober. Idealiter onder 4 uur, maar wat ik ook loop zal het een PR zijn. Mijn eerste marathon dus.

Ik heb een omslagpunt van 170 ingevuld en 48 minuten voor 10KM. Hier kom ik uit op een marathonhartslag van 140 - 150. Dit is ongeveer 10 slagen hoger dan ik had verwacht of normaal loop. Ik twijfel een beetje aan mijn omslagpunt om ik heb dit zelf gemeten en GPS ontvangst was niet geweldig dus snelheid was lastig te bepalen. Stans van der Poel methode.

Wat is handig? Omslagpunt bepalen nog een keer doen of gewoon uitproberen?

Gr,

Roland
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathonhartslag veel hoger dan verwacht

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Roland,

De kortste klap is gewoon eens een training te doen op marathonhartslag. De training zou dan (ongeveer) op marathontempo moeten zijn. Test dit wel uit op een wat langere training (10km of zo).
Je marathontempo kun je hier vinden:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Ik hoor graag het resultaat!

Blijde groet,
Rob
Roland Hill

Hoi,

Zojuist een trainingloop gedaan op marathon hartslag. Vraagt zeker meer inzet dan normaal maar wel te doen. 14,1 kilometer, gemiddelde hartslag 145, gemiddelde tempo 5:12. 97% in zone 3 / D2.

Volgens tool is mijn marathon tempo 5:54. Op basis van 48 minuten voor 10k.

Wel veel tempo verschil. Eerste 4 kilometer was tempo onder 5.

Gr, Roland
RunningRob - Sportrusten

Hoi Roland,

Dan was je gevoel dus toch juist, dat je trainingshartslagen te hoog liggen, je zou dus gemiddeld ongeveer 5:54 min/km moeten lopen op je trainingshartslag.
Paar opties:
- Je doet 10 slagen van je omslagpunt af en kijkt even hoe de trainingen dan gaan.
- Je doet de veldtest nog eens.
- Je zou ook eens een training op 5:54min/km kunnen lopen en kijken wat er dan voor gemiddelde hartslag uitrolt...

Ik hoor graag van je.

Blijde groet,
Rob
Roland Hill

Hoi Rob,

Ik ga spelen met mijn omslagpunt dan en dit lager zetten. Kijken waar ik dan uitkom qua marathonhartslag en tempo. In mei van dit jaar heb ik 21,02 kilometer gelopen in 1:58 - dit was een long run voor mij dus bewust rustig lopen met een laag hartslag. Gemiddelde hartslag was 137 en tempo 5:38. Volgens de tool zou ik een halve marathon in 1:54 moeten kunnen lopen. Mijn gevoel zegt dat dit voor mij mogelijk is.

Jouw reactie roept wel de vraag bij mij op: Wat is leidend - hartslag of tempo?

Met vriendelijke groet,

Roland
RunningRob - Sportrusten

Hoi Roland,

In principe is je hartslag altijd leidend, want dan wordt er automatisch rekening gehouden met je eigen conditie, het parcours (heuvel op/af) en het weer (wind tegen/mee) et cetera.

Maar met name in het begin van een loop is het ook wel handig je tempo in de gaten te houden, als je hartslag nog laag is.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie