Hartslag zakt opeens

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Aafkesnoek

Hartslag zakt opeens

Bericht door Aafkesnoek »

Goedenavond,

Ik heb 100 dagen voor 10km gedaan en inmiddels al tijdje gestart met 100 dagen voor de halve marathon.
Regelmatig in D3 gelopen: hartslag omhoog brengen en vast houden. Ondanks dat het pittig was lukte het prima.

Aan het eind van 100 dagen voor 10 km had ik wat overbelasting in kuit/knieholte. Even 2 weken rust gehad en toen 100 dagen halve opgepakt.
Sindsdien is er wat geks met hardlopen in D3: ik probeer in de juiste hartslagzone te komen, óf dit lukt moeilijk en als ik er ben zakt het hard naar beneden (van 160 naar 129) of het lukt wel meteen, het zakt dan een keer en daarna lukt het weer.

Vanmorgen ging het heel moeilijk 10 km stond gepland maar het lukte niet. Het lukt mij helaas niet om een foto mee te sturen, maar ik ging van zone rood naar zone blauw, deed heel veel moeite om er uit te komen. Dat duurde lang en toen ik eindelijk weer in rood was klapte ik weer terug naar blauw.
Ik trainde nuchter ( en zeker een uur eerder dan dat ik normaal opsta) maar dat doe ik wel vaker. Sinds die pauze door die overbelasting heb ik eigenlijk op verschillende tijdstippen getraind, nuchter of na het eten en steeds komt dit acuut zakken voor. Enig idee hoe dit kan? Waar het aan kan liggen? En belangrijker kan dit kwaad? Wil niet ergens aan de kant van de weg gevonden worden :? :roll:

Groet Aafke
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag zakt opeens

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Aafke,

Dit lijkt wel heel sterk op een meetfout...
Als je een constant tempo loopt dan varieert je hartslag niet zo sterk, dus ik vermoed dat je hartslagmeter gewoon niet goed registreert.

Meet je de hartslag via de pols? Als je een "vreemde" hartslag ziet tijdens het lopen, doe dan je horloge een gaatje strakker, meestal is het probleem gelijk verholpen. Verder is het een goede gewoonte om je meter na iedere training af te spoelen en te drogen met een gewone handdoek of theedoek.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie