ervaring delen ( t/m dag 24)

Plaats reactie
Binie Kuipers

ervaring delen ( t/m dag 24)

Bericht door Binie Kuipers »

Ik zit nu in dag 24. Koen verzoekt om te delen met anderen. Wil dit graag maar merk dat ik het moeilijk vind om de juiste woorden te vinden. In januari heb ik ‘tem mijn brein’ gevolgd en deed al dagelijks 2x 10 minuten de anapana meditatie naast de oefening van Wim Hof( 3 x).
Op dit moment mediteer ik elke ochtend 20 minuten en vervolgens doe ik drie keer de Wim Hof ademhaling en daarna koud douchen. In de avond alleen 20 minuten mediteren als onderdeel van mijn avondritueel. Echter heb ik het in de avond een aantal keren overgeslagen om dat ik moe was en rechtstreeks mijn bed heb opgezocht. Ook bij mij gaat het de ene keer beter dan de andere keer, afhankelijk van drukte, stress, gesport of niet, eten en alcoholgebruik. Houd nu zelf elke ochtend een dagboekje bij met een aantal grafieken maar kan nog geen logische verbanden vinden. Ga hier rustig mee door. Verwacht dat de verbanden tevoorschijn gaan komen.
Ik kan alleen maar zeggen dat de meditaties me goed doen. Na elke meditatie voel ik weer meer ruimte in mijn hoofd en het temt emoties. Het is een langzaam proces dat tijd nodig heeft. Gedurende de dag helpt het ook . Ik heb momenten dat ik snel even naar ‘binnen ’ ga en op mijn ademhaling let. Kan sneller relativeren en vind mijn ‘eigen dikke ik’ 😊 minder belangrijk waardoor ik ruimte en creativiteit ervaar. Zoals gezegd; het gaat langzaam en met ups en downs, maar ik heb vertrouwen.
Wordt vervolgd……
Janneke - Sportrusten

Re: ervaring delen ( t/m dag 24)

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Binie,

Wat zet je mooie stappen.
En wat jij ervaart, ervaren wij ook:
de saboteur in je hoofd kan zich wezenloos klagen over alles wat je zogenaamd verkeerd zou doen.
Die gedachten observeren (en er misschien wel even naar lachen) is genoeg.
Je bent de gedachten niet. Ze komen voorbij. Net als de wind die opsteekt.

Groetjes Janneke
Binie Kuipers

Bericht door Binie Kuipers »

Dankjewel Janneke.
De metafoor van de wind houd ik vast.

Hartelijke groet,
Binie
Veronica De Graaff

Bericht door Veronica De Graaff »

Hallo Allemaal,

Ja dag 24 ! Ga ook maar eens delen :)
De laatste week heb ik veel moeite om de 2 x 20 minuten tijd te vinden .. Al vind ik dit een zwak excuus om niet te mediteren. Denk dat meer een discipline kwestie is .
Ook blijven mij gedachten maar komen ...soms al na 5 x in en uit ademen ..dwaal ik al af . Of word ik meegetrokken door alles wat in mn gedachten opkomt . Ik haak dan ook eerder af omdat ik het niet rustig krijg . Dus de eerste 10minuten haal ik soms niet eens . Dat frustreert mij wel een beetje al probeer ik gelijkmoedig te blijven ;-) Na elke meditatie schrijf ik op hoe het ging en hoe ik me voel wat de dag mij heeft gebracht en waar ik dankbaar voor ben . Ook schrijf ik s avonds alles op wat ik nog moet doen en een planning voor de volgende dag , dit om er voor te zorgen dat mijn hoofd minder vol is .
Misschien hebben jullie nog tips ,hoe ik meer rust en overgave kan krijgen om toch de meditatie vol te houden? Ook een drukke dag ( heb ook een druk huishouden) gooit vaak de planning door de war en kom ik in tijdsnood . En die drukte zorgt weer voor een hoop rommel in mn hoofd en vind dan de rust niet om te mediteren .

Vraag aan Koen ; lukt het jou nu altijd om de 20 minuten in volle meditatie te zijn ? Of heb jij ook dagen dat het minder goed lukt ? En welke effecten merk je in je dagelijks leven die meditatie je brengt ? ( ik heb het boek Boeddha's brein besteld ) Hoe langer je mediteert hoe gemakkelijker het word om je gedachtens "voorbij te laten gaan " ?

groet Veronica
Plaats reactie