Hartslagzones

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Ton Alberts

Hartslagzones

Bericht door Ton Alberts »

Beste Rob,

Ik heb de Control test (fiets)gedaan, hierbij is er een omslagpunt uitgekomen op een hartslag van 165 bij een maximale HF is 175.
Mijn 10K tijd is 49"

1) Ligt het omslagpunt bij het hardlopen 10 slagen hoger dan bij de fietstest? Dus 175? of is dit minder? Ik geloof dat dit per sportactiviteit, gebruik van spieren, kan variëren?

2) Mijn D2 zone hardlopen (gemeten volgens de Control) is 154 en mijn D3 zone hardlopen is 172. Mijn trainingshartslagen (volgens jullie halve marathon) variëren van 152-156 in de lage trainingen en 158-162 in de hoge trainingen. Bij berekening omslagpunt op 175 is dit nog hoger, namelijk 167-171. Dit is nauwelijks te halen, misschien voor 1 km maar dan is de koek echt op. De lage trainingsharstlagen zijn qua tempo nog net vol te houden.

3) Als ik de training voor 10k aanklik liggen de hartslagen per zone erg laag (141-158), grote range. Zou deze niet hoger moeten zijn bij een 10K dan bij een marathon? Capaciteit/ vermogen?

4) Ik kan het bestand niet mooi en overzichtelijk opslaan, tips om op te slaan en te openen?

Alvast bedankt
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslagzones

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Ton,

Een antwoord op je vragen:
1) Ja, dat klopt, je omslagpunt ligt bij hardlopen 10 tot 15 slagen hoger dan bij het hardlopen.

2) Bij het hardloopschema voor de halve marathon train je dus niet in D-zones, maar op je verwachte hartslag tijdens de halve marathon. Aangezien deze hartslag hoger zal zijn als je sneller bent, is de "10k voluit" tijd van belang.

Omdat de training op halve marathonhartslag best pittig is, zoals je zelf ook al hebt ervaren, is het van belang eerst goed warm te lopen. Na het warmlopen start je de training en laat je je hartslag rustig oplopen tot in de gewenste zone en dat probeer je vast te houden tot het einde van de training. Als je loopt in de laagste zone uit je training, dan zou je ongeveer op halve marathontempo moeten lopen. Dat tempo kun je hier vinden:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Als je tempo (veel) hoger is, dan is wellicht je omslagpunt toch te hoog vastgesteld. Overigens zou je ongeveer 10k gemiddeld op je omslagpunt moeten kunnen lopen, maar ik moet zeggen dat dit lastig te halen is in een training (in een wedstrijd zou dit wel moeten lukken).

3) In het schema van de 10k train je niet op 10k tempo, maar gewoon in hartslagzones. Vandaar dat je hier ook geen tijd hoeft in te vullen. Je kunt de zones dus niet vergelijken met de trainingshartslagen in het halve en hele marathonschema. Het schema begint in D2, later in het schema loop je ook in D3 en hoog D3.

4) Welk bestand bedoel je?

Mocht er nog iets onduidelijk zijn hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Ton Alberts

Bericht door Ton Alberts »

Beste Rob,

Mijn omslagpunt (165) is middels de fietstest (Control, stans van der Poel) uitgevoerd, wij testen immers zelfs. Ga ervan uit dat deze goed is vastgesteld. Mijn AD zou bij het hardlopen dan 175 a 180 moeten zijn. Deze zou ik, zoals ik lees, 10k lang kunnen volhouden (althans tijdens een wedstrijd). Gister heb ik 7 km gelopen in 33” op een redelijk hoog tempo voor mij en mijn broer (zelfde niveau), mijn gemiddelde HF zat op 148. Nog 3 km en sneller (lees: hogere HF) is niet haalbaar. Hoe gaan wij dit nu invullen?

Morgen iig weer een rondje proberen met een andere HF meter, wellicht maakt dit nog een verschil.

4) het gaat om het bestand: mijn hardloopschema. Krijg geen mooi overzicht wanneer ik hem download.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ton,

Wat je zou kunnen doen om te kijken of je op de goede hartslag traint, is het eens een keer om te draaien:
Dus train op tempo en kijk dan of de hartslag waarop je loopt overeenkomt met de laagste zone in je schema.
Je halve marathontempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Wat betreft het downloaden:
Het schema wordt gedownload als csv file, die kun je openen met Excel of een ander programma als OpenOffice.
Als het schema in Excel opent en het ziet er vreemd uit, open dan Excel met een leeg werkblad, en kies dan onder "Gegevens" de functie "Uit tekst/CSV" en volg de instructies. Dan worden de gegevens wel netjes over de kolommen verdeelt.
Mocht dit het probleem niet oplossen dan hoor ik het graag.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie