Naverbranding versus vasten na intensieve training

Plaats reactie
Krista Voorham

Naverbranding versus vasten na intensieve training

Bericht door Krista Voorham »

Hoi,
Vandaag ben ik 1.4kg zwaarder dan 2 dgn terug (en daarmee op dag 29 weer op hetzelfde gewicht als ik dag 11 reeds had).
Zou iemand met mij mee willen denken wat hier 'fout' gaat qua eetmomenten. In oorsprong was mn 1e doel niet afvallen, maar hier baal ik gewoon van omdat ik blijkbaar nog niet door heb hoe het werkt.
Wat heb ik nu 'anders' gedaan deze 2 dgn? Qua planning van de 2 eetmomenten niets anders: netjes 16/8 en niet gesnoept. Alleen 2x een lunch met brood ipv een salade. Nu terugkomend op de titel van deze post: eergister heb ik 22km nuchter hardgelopen en gister 20km nuchter.
Beide dagen was ik bij aanvang 12u nuchter. Het nuchter lopen was geen probleem. Ná het lopen was ik ruim 14-14,5u nuchter, dus ik 'moest' nog 1,5-2u wachten met eten. Dat heb ik gedaan. En daarna, op dat brood na, net zo netjes aan eetraam gehouden als op de minder actieve dagen.
En toen dus vanmorgen de teleurstellende 1.4kg zwáárder dan vóór de 1e lange loop.
Zou ik dan toch na het lopen wél meteen gaan eten voor het optimale gebruik van de verhoogde naverbranding na trainen?
Dat wat ik dan eet door de naverbranding ook optimaal verteerd wordt, ipv dat het 2u later aan mijn buik wordt geplakt?
Wat heeft uiteindelijk meer effect, na naverbranding of het vasten?
Qua energie, slapen, focus heeft PV op mij (nog) geen enkel effect, vandaar dat ik nu zo 'trigger' op dat aankomen na in totaal een marathon gelopen te hebben binnen 24u dit weekend. Het feit dat ik dit zonder enig probleem nuchter kan, is leuk (en handig dat ik niet zo'n runnersrugzak mee hoef) maar nu voelt het effect tegengesteld en dat is teleurstellend. Wellicht heeft iemand meer kennis over de zin/onzin van het naverbrandingseffect en kan wat vertellen over het ideale lunchmoment na deze inspanning.
Bedankt!
Marianne Borchers

Re: Naverbranding versus vasten na intensieve training

Bericht door Marianne Borchers »

Ik ga er vanuit dat Janneke en/of Koen inhoudelijk een goede reactie kunnen geven op jouw verhaal. Maar ik dacht wel direct toen ik jouw verhaal las aan het vasthouden van vocht. Let eens op jouw cyclus (menstruatie). Dit kan er zeker mee te maken hebben want ik merk dat ik vocht vasthoud tegen in het tweede deel van de cyclus. Want 1.4 kg aankomen in een dag of 2, is hoogstwaarschijnlijk vocht vermoed ik. Succes verder met jouw trainingen! Groetjes,
Marianne
Krista Voorham

Dankje Marianne,
Die link heb ik niet eerder gelegd. Soms dan wel iets zwaarder maar dat is dan meer te wijten aan de link ongesteld<->chocola :lol: :lol:
Maar ja, deze maand is dat het niet: ik doe nml echt 30 dgn ‘streng’, dus geen choco gegeten.
En zou dat dan niet meer vóór de menstruatie zijn, dat vocht vasthouden, i.p.v. tijdens? De duurlopen die ik noemde waren gister en eergisteren en daarmee op dag 2 en 3 van m’n menstruatie.
Groet,
Krista
Janneke - Sportrusten

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Krista,

Soms valt heel lastig te verklaren waarom je ineens 1.4kg zwaarder bent. Door de invloed van hormonen is je gewicht altijd variabel.
Hoe frustrerend dat ook is. Maar die 1.4kg is ab-so-luut geen vet. 1 kg vet is 7000kcal... Die heb jij niet gegeten in die dagen.
Je gewicht is geen lijn die soepeltjes naar beneden loopt, maar is altijd een grillige lijn.
Ik zou je vooral willen aanmoedigen om de focus op je gewicht los te laten: voel hoe je je voelt. wat levert het je op qua gezondheid?
Dat telt.

Je gewicht is NU ook alweer anders op het moment dat jij de vraag stelde.

Het lopen van een marathon is een zware belasting voor je lijf, daarmee ook een vorm van stress. Je hypothalamus gaat als reactie daarop reserves aanleggen om ervoor te zorgen dat je niet zonder energie komt te zitten. Ik wil dus eigenlijk geen conclusies trekken naar aanleiding van één dag waarin je heel veel van jezelf hebt gevraagd en er een feest aan hormonen in je lijf is bezig geweest.

Snap je wat ik bedoel?

groetjes Janneke

ps... hoe gaat het een paar dagen later? heb je veel trek gekregen? Onweerstaanbare honger?
Krista Voorham

Hoi,
Ja, ik snap wat je bedoelt. Nu is het voor mij vrij normaal dat ik 70km per week hardloop dus in die zin is mn lijf die stress ‘gewend’. En het was geen marathon in 1x hè: zaterdag een loop en zondag een loop. Ik ben nog niet meerdere dagen verder dus kan niet zeggen dat ik paar dagen erge honger heb gehad. Gelukkig niet ;-) want vandaag was mijn dag 30, dussssss. En dat ging heel goed, 25u nuchter. Ben daar blij mee: m’n doel om mee te doen was om makkelijk in de vetverbranding te komen bij lange loopevenementen en denk dat me dat hiermee lukt.
Helaas, helaas, heb ik nul, niks, nada gemerkt van meer focus, beter slapen, meer energie. Wat wél inzichtelijk is geworden, is dat mijn energiecijfer afhangt van buiten geweest zijn, of dat nou wandelend of rennend is. Dat wist ik eigenlijk wel maar doordat je het zo bewust in een grafiek bijhoudt, leg je het beter bloot. Verder denk ik dat brood bij mij toch ook echt een boosdoener is in buikomvang en ook in gewicht (wellicht hou ik dan meer vocht vast) omdat dat het enige was dat ik anders deed in het weekend (én ik dat ook eigenlijk wel wist: na een vakantie, ondanks 300km bewegen, ben ik altijd zwaarder. En alleen in vakanties ontbijt ik met brood...). Mooi iets nieuws te onderzoeken nu dus! Dáár heeft deze maand zeker toe geleid. Vooral ook omdat ik al merk dat ik door de max 2 eetmomenten op een dag echt al duidelijk een betere consistentie ontlasting heb dus al vóel ik niet de meest genoemde positieve effecten, dat moet toch een goed teken zijn ;-)
En, o ja, ik stop weer met dagelijks wegen want dat is echt niet goed voor mn humeur: ik weeg al 25 jr 1x per week op zelfde dag en tijd en dat werkt voor mij een stuk beter.
Janneke - Sportrusten

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi,

ja, met brood houd je meer vocht vast ja, dat klopt.
Dagelijks wegen: prima om dat zeker niet dagelijks te doen.
Eén keer per week is meer dan genoeg ja.

had je meer focus, meer energie en beter slapen verwacht? Is daar winst te behalen, zeg maar?
Plaats reactie