Hartslag en omslagpunt

Plaats reactie
Marjolijn

Hartslag en omslagpunt

Bericht door Marjolijn »

Hoi allen,

ook ik ben begonnen met het sportrustenprogramma voor de marathon van Rotterdam.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel erg lastig vind. Ik doe de ademhalingsoefeningen keurig, houd mijn hartslag goed in de gaten maar loopt echt helemaal niet ontspannen. Die focus op de hartslag is echt funest om ontspannen te kunnen lopen.

Ik heb een sporttest gedaan; op de fiets en mijn berekende omslagpunt was 152, echter nu las ik hier ergens in een topic dat je er 10-15 slagen bij op moet tellen om het naar hardlopen te vertalen.
Het zou voor mij een 'verademing" zijn, want dan kom ik op een hardslag waarbij ik een stabiel tempo kan lopen. Nu is mijn hartslag steeds tussen de 122-131 p/min afhankelijk van het schema, dit is zo moeilijk om dit ritme te houden tijdens het lopen.
Klopt dat echt; dat je als je een fietstest hebt gedaan 10-15 slagen per minuut bij je omslagpunt moet tellen. Voor mij zou dat betekenen dat mijn omslagpunt gelijk wordt aan mijn maximale HF; of tel je er daar dan ook 10-15 slagen per minuut bij op?

Omdat ik nu niet echt ontspannen loop, word ik behoorlijk onzeker van het schema, maar ik kan me wel vinden in de filosofie achter het schema. (al denk ik nu af en toe, af die hartslagmeter en gewoon lopen...); dus help, wat klopt er nu?

groet Marjolijn
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag en omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Marjolijn,

Ja dat klopt, bij het sma waar ik gekeurd werd, is mij ook verteld dat mijn maximale hartslag 10 a 15 slagen hoger is voor het lopen dan bij de fietstest gemeten. Als ik kijk wat uit de test bleek (maximale hartslag 168) en wat ik vorig jaar heb gehaald in de finale van een 10km wedstrijd (180) dan klopt dit ook. Mijn omslagpunt bij de fietstest en het omslagpunt bij de veldtest van Sportrusten vertoond een zelfde verschil.

Dus je kunt rustig 10 a 15 hartslagen bij je omslagpunt van de fietstest optellen. Of je doet zelf nog een keer de veldtest :)

Met blijde groet,

Rob
Marjolijn

Bericht door Marjolijn »

super bedankt! zelfs het vogeltjes kijken vanavond ging al een stuk relaxter nu ik weet dat ik morgen op een ritme mag wat veel beter bij me past!

groet Marjolijn
Addy

Bericht door Addy »

Ik heb mijn omslagpunt laten meten en die zit op 126 voor fietsen (dus 136 voor hardlopen).
Mijn vraag is, moet je bij de hartslag zones ook 10 slagen optellen om de vertaling naar hardlopen te maken?

Dus gezien onderstaande uitslag, zou mijn zone 1 (D0) dus op max 116 zitten?

Groeten,
Addy

=====================
Rustpols 52 slagen per minuut FIETSTEST
Anaerobe drempel (AD): 126 slagen per minuut 163 watt
Ventilatoire drempel (RCP) 153 slagen per minuut 224 watt

Zones:    
Hersteltraining (Z1) 72 tot 101 slagen per minuut
Extensieve duurtraining (Z2) 102 tot 126 slagen per minuut
Intensieve duurtraining (Z3) 127 tot 139 slagen per minuut
Onder ventilatoire drempel training (Z4) 140 tot 151 slagen per minuut
Boven ventilatoire drempel training (Z5a) 152 tot 156 slagen per minuut
Anaerobe capaciteit training (Z5b) 157 tot 161 slagen per minuut
Anaerobe capaciteit training (Z5c) 162 tot max
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Addy,

De zones die we bij Sportrusten hanteren kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Dus hier vul je je omslagpunt voor het lopen in, in ouw geval dus 136.

met blijde groet,

Rob
Addy

Bericht door Addy »

Wederom precies wat ik zocht! Dank je wel.
Plaats reactie