begeleide meditatie en houding

Plaats reactie
Hiske

begeleide meditatie en houding

Bericht door Hiske »

Hoi,

Wat een uitdaging om je te focussen op je ademhaling en niet je gedachten achter na te jagen. Ik doe de wim hof ademhalingsoefeningen en die vind ik altijd prettig en goed te doen. 20 minuten focussen op die ademhaling en bodyscan is wel compleet anders, maar ik vind het ook een mooie uitdaging. Al jaren denk ik: ik denk dat mediteren goed voor me is. Daar blijft het bij, een mooie gedachte en geen actie. Ook ik vind het een fijn idee om dit met "julie" te doen, is op een of andere manier toch wel anders. Extra motivatie denk ik, dus dank hiervoor.

Ik gebruik die insight timer en daar zitten mooie geluiden bij, rustgevende waterstromen etc. Ook begeleide meditatie. Kun je die gebruiken of is het allemaal afleiding?

Het filmpje over de houding was duidelijk over het zitten, maar kun je ook gewoon liggen op een matje?

Alvast bedankt voor het antwoord en nog een fijne avond. Ik zoek mijn matje op voor de avond meditatie:)
Norbert Bosmans

Re: begeleide meditatie en houding

Bericht door Norbert Bosmans »

Goede vraag hiske, ik doe het nl ook liggend. Werkt prima. Hoor graag van de experts wat ze daar van vinden. Nadeel is denk ik dat je eerder in slaap valt (is me al gebeurt nl).
Groet Norbert
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Hiske, als je niet in slaap valt, is liggen prima. Bij anapana en vipassana (de 2 meditaties die we doen) is het goed om geen geleide meditatie te doen en ook geen geluiden erbij. Je brein wenst afleiding, met deze oefening trainen we het brein om bij ons lijf te blijven. Objectief observeren (zonder afleiding). Ik ben heel benieuwd hoe deze maand je gaat bevallen.
Hiske

Bericht door Hiske »

Dankjewel Koen!
Vooralsnog laat mijn brein zich niet temmen, maar merk ik wel dat mijn hartslag veel lager is dan eerst. Dat is voor mij al heel belangrijk.
Ik blijf gewoon rustig zitten of liggen de komende maand en ik zie wel wat het brengt:)
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ik ben benieuwd Hiske. Wordt vervolgd.
Plaats reactie