hartslag vogels kijken

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
karinhusmann

hartslag vogels kijken

Bericht door karinhusmann »

Hi allemaal,

Ik weet dat je vogels moet kijken zonder hartslagmeter, maar ik ben nog een beetje zoekende naar het juiste tempo, juiste hartslag voor het vogels kijken en kan dat nergens goed vinden. Mijn omslagpunt is 165, wat is dan zo ongeveer de ideale vogelkijkhartslag?
Groeten en bedankt,
Karin
RunningRob - Sportrusten

Re: hartslag vogels kijken

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Karin,

Daar is een heel simpel regeltje voor: je moet (makkelijk) langer kunnen uitademen dan inademen.

Dus als je bijvoorbeeld 2 stappen inademt, moet je 3 of 4 stappen kunnen doen over het uitademen, zonder dat het oncomfortabel wordt.
Of 3 stappen inademen, 4 stappen uitademen.

Je hartslag zone is laag D2.

Met blijde groet,

Rob
karinhusmann

Laag D2 zou 140 zijn, maar dat is hoger dan de 139 die ik voor de lange duurloop in de marathontraining zou moeten lopen, dus dat vind ik een beetje raar. Of die 140 in de D2 klopt niet, ik kan niet echt goed vinden wat die zone indeling zou moeten zijn. Ik weet alleen mijn omslagpunt en niet de max hartslag, waar veel van die schema's van uit gaan.
RunningRob - Sportrusten

Hallo Karin,

Excuus voor de verwarring, voor het bepalen van je zones heb je de maximale hartslag nodig en je rusthartslag, als dat onbekend is blijft het gokken wat je zones zijn.

Maar loop het vogels kijken alsjeblieft op gevoel, de hartslag is echt onbelangrijk, gewoon lekker ontspannen lopen.

Succes!

Rob
korz

Bericht door korz »

Karin, ik ben ook ooit begonnen zonder inspanningstest of het exact weten van mijn maxhartslag. Daardoor trainde ik helemaal verkeerd in de verkeerde zone. Dus als je echt goed wilt trainen zou ik een inspanningstest doen.
Lopen met je hart: heerlijk!
karinhusmann

Hi, dank voor jullie reacties, ik zal lekker ontspannen gaan lopen en naar vogels spotten. De andere keren ren ik me de tandjes om mn hartslag te halen, ik train voor halve marathon, dus een keertje lekker relaxed vind ik wel fijn!
Jankes

Bericht door Jankes »

Hoi Karin,

Je moet het zien als heel relaxed joggen, misschien wel 'sloffen', zoals we dat hier noemen.

Qua hartslag denk ik dat het bij jou tussen de 120 en 125 is. Je wordt er niet moe van, dus als je begint te hijgen is het niet goed.

Gr. Jan
ignaasbongers

Bericht door ignaasbongers »

Hi, ik loop "vogels kijken" veelal tussen de 105 en 120.
Heerlijk langzaam; eerlijk is eerlijk, het is wel even wennen om zo te "sloffen".
Uiteindelijk is het een cadeautje voor jezelf en je lijf.
kgriendt

Bericht door kgriendt »

Ik heb zelf ook super veel moeite met de training vogels kijken, ik moet zo langzaam lopen om in de juiste hartslagzone te blijven, dat ik ingehaald word voetgangers met kinderen. Ik loop zelf sneller dan dat ik nu jog. Ik merk dat ik daar gefrustreerd van raak, waardoor mijn hartslag om hoog schiet en ik bijna stil moet vallen. Ik merk dat ik na de training vogels kijken ontzettend chagrijnig ben, doe volgens mij iets niet goed?? Afgelopen keer heb ik 1 uur en 15 minuten over die 5km vogels kijken gedaan, als ik in zone 2 wil blijven. Werd er niet blij van. Wie heeft er een tip voor mij??

Groet Katinka
Jankes

Bericht door Jankes »

Mijn inziens is 'vogels kijken' dan gewoon lekker ontspannen wandelen.

Het gaat om het ontspannen, niet om het 'joggen'.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Katinka,

Vogels kijken is ontspannen lopen, zonder op je hartslag te letten, dus laat je hartslagmeter lekker thuis bij het vogels kijken, en loop het tempo wat je het prettigst vindt! :D

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie