Krachttraining vóór ontbijt

Plaats reactie
Carlasport

Krachttraining vóór ontbijt

Bericht door Carlasport »

Hallo,

Mijn vriend vindt spieropbouw belangrijk en doet 2 à 3 keer per week aan krachttraining en loopt daarnaast 1 à 2 keer per week hard (met mij, niet harder dan 10 km per uur). Krachttraining staat bij hem op 1, daarna komt hardlopen (anders zou hij wel harder en vaker gaan lopen).

Nu lees ik over dat het goed is om op gezette tijden hard te lopen vóór het ontbijt. In hoeverre gaat dat op voor krachttraining? Dan heb je toch juist voldoende eiwitten voor de spieren nodig, anders worden de eiwitten voor de verbranding gebruikt?

Vragen:
Is het goed om ook geregeld krachttraining vóór het ontbijt te doen?
Is het goed om hard te lopen vóór het ontbijt als je spieropbouw belangrijk vindt of kun je dat dan beter laten?

Ik ben benieuwd!
RunningRob - Sportrusten

Re: Krachttraining vóór ontbijt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Carla,

Op deze vragen is geen eenduidig antwoord, maar afhankelijk van je doel:
Dient je krachtraining als ondersteuning voor het hardlopen of om een imposant spieropbouw te kweken?
Wil je wel of niet afvallen?
Doe je aan topsport of sport je just for fun?

Als je op je gewenste gewicht bent en je doet aan krachtsport voor een imposant uiterlijk kun je koolhydraten nemen voor je krachtraining en eiwitten erna.

Maar als je recreatief hardloper bent en je doet de krachtraining om je looptechniek te verbeteren, en zeker als je af wilt vallen, dan zou ik het houden bij 3 gezonde maaltijden per dag en boeit het niet zo (wat betreft spieropbouw) wanneer je loopt: voor of na de maaltijd (vooropgesteld dat je niet gelijk na het eten gaat lopen, maar dat is een ander verhaal).

Spieren (eiwitten) verbranden gebeurt niet zo snel, dan moet je jezelf echt overbelasten. Dit kun je overigens makkelijk herkennen doordat je naar ammoniak ruikt. Je moet heel erg je best doen om dit door hardlopen voor elkaar te krijgen. Dus hardlopen voor het ontbijt heeft normaal gesproken geen invloed op je spierafbraak, zeker niet als je ook nog rustig loopt.

Hardlopen voor het ontbijt verbetert je duurvermogen, de spieropbouw gebeurt tijdens het herstel (dus na je training).

Blijde groet,
Rob
Carlasport

Bericht door Carlasport »

Hallo Rob,

Allereerst dankjewel voor je snelle antwoord.
Toch maar even verder verhelderen. Doel is gewoon lekker sporten * hardlopen, goed voor de conditie en * fitness, spiermassa kweken, omdat dat belangrijk is als je ouder wordt.
Dus géén topsport, snelle tijden neerzetten en imposante spierbundels kweken ;-) en ook geen krachttraining speciaal om de looptechniek te verbeteren.
Wél: recreatief hardlopen en recreatief krachtsport/fitness.
Afvallen is geen punt…alhoewel je als je ouder wordt wel wat meer vetmassa ziet.

Spieren hebben eiwitten nodig. Zeker bij krachttraining en spieropbouw heb je voldoende eiwitten nodig. Dus in hoeverre is het juist goed om geregeld aan krachttraining te doen vóór het ontbijt?

De keren dat hij met mij aan het hardlopen was vóór het ontbijt voelde hij zich wel eens wat slapjes. Ik lees op jullie site dat het goed is om geregeld hard te lopen vóór het ontbijt en dat je door die “slapte” heen moet, dat als je oefent het uiteindelijk wél goed lukt. En hardlopen vóór het ontbijt maakt je ‘droger’ en sneller, meer duurvermogen. Dus hardlopen voor hem vóór het ontbijt zou juist goed zijn om dat beetje vet wat verschijnt als je ouder wordt te laten verminderen en, naar ik uit jouw verhaal begrijp, zonder dat dat ten koste gaat van de spiermassa?

Groet, Carla
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Carla,
Carlasport schreef: 15 mei 2020, 10:46 Dus in hoeverre is het juist goed om geregeld aan krachttraining te doen vóór het ontbijt?
Ik zie geen reden om krachttraining te doen voor het ontbijt. Het heeft zin een cardiosport te doen voor het ontbijt om je lijf te laten wennen aan het sporten op vetverbranding in plaats van je snelle suikers ;)
Carlasport schreef: 15 mei 2020, 10:46 Dus hardlopen voor hem vóór het ontbijt zou juist goed zijn om dat beetje vet wat verschijnt als je ouder wordt te laten verminderen en, naar ik uit jouw verhaal begrijp, zonder dat dat ten koste gaat van de spiermassa?
Hardlopen voor het ontbijt zorgt ervoor dat je lijf beter leert om te gaan met het lopen op de vetverbranding. Je bent dan makkelijker in staat op langere afstanden te lopen zonder dat je onderweg je energievoorraden moet aanvullen. En je zult minder behoefte hebben aan suikers, in die zin helpt het bij het afvallen. En dit gaat inderdaad niet ten koste van je spiermassa.

Als je echt meer hier van wilt weten dan zou ik het boekje "Hoe wordt in een supervetverbrander" van Maaike de Vries eens lezen, daarin wordt het haarfijn uitgelegd.

Succes!
Rob
Plaats reactie