Ik train sinds 1 november, hiervoor liep ik af en toe hard, deed ik een beetje aan mountainbiken en had wel gewoon een vrij gezonde leefstijl. Weinig alcohol en vrij gezond eten.
Ik train eigenlijk altijd 3 keer in de week. 1 keer 5 km, herstel na langere duurloop. 1 x 7 a 8 km (tempo variatie) en een langere duurloop. 10 km ren ik in 55 minuten (kan zelfs nog wel sneller) Inmiddels vandaag dus de 16,5 km in 94 min. Gemiddeld tempo 5:42/min. Ik loop aan het einde ook nog vrij gemakkelijk 5:30 gemiddeld, dus tempo blijft redelijk constant, begin iets langzamer en ga vrijwel automatisch steeds een klein beetje sneller. Loop gewoon niet op de max, echt een comfortabel tempo waarin ik kilometers kan maken.
(ik heb zoals bemerkt, geen hartslagmeter)
Nu vraag ik me af, zou ik nu ongeveer genoeg getraind hebben voor de marathon? Ik merk na 16,5 km dat mijn knieën wat zeer beginnen te doen. Opgemerkt dat het 3 weken geleden was dat ik 15 km duurloop had gedaan (dus 1,5 km verder dan toen)
15 maart heb ik nog een halve marathon gepland staan. Ik wil nog 1 keer iets van 18 a 19 km lopen en verder steeds niet meer dan 14km bij de lange duurloop.
Echter, hoe gaat mijn lijf reageren bij kilometers waar het nog niet mee bekend is? (dat zou hier wel bekend moeten zijn denk ik, aangezien 14km trainen de max is in principe) moet ik nog meer trainen zodat mijn knieën er meer aan gewend raken? Blijf natuurlijk sowieso stug doortrainen 3 x per week.
Hoor graag jullie ervaringen.