Hallo Rob,
Tijdens mijn 100 dagen schema voor 10km heb ik mijn hardlooptrainingen (3x per week) gecombineerd met full compound krachttrainingen (3x per week).
Op zich was dit redelijk vol te houden, vooral in de benen had ik er weinig last van, maar ik merkte wel enige herstelproblemen in schouders.
Ik heb besloten om dit tijdens mijn HM schema stop te zetten, maar ik lees veel en geloof ook dat hardlopers gebaat zijn bij krachttraining.
Heb je hiervoor wellicht tips hoe ik een full body schema in kan passen in mijn loopschema? Kan ik deze training gewoon op de rustdagen doen en wellicht op lagere intensiteit?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groetjes Youri
Krachttraining i.c.m. HM schema
- RunningRob - Sportrusten
Re: Krachttraining i.c.m. HM schema
Hoi Youri,
Als je dit één keer per week doet, dan kun je dit op een rustdag doen. Dan blijven er nog 3 rustdagen over en dat zou voldoende moeten zijn.
Als je vaker aan krachttraining doet (dit is voor het hardlopen niet nodig), doe dat dan op een dag dat je ook hardloopt. Dan blijven je rustdagen echte rustdagen. Je wordt namelijk beter tijdens je herstel en niet tijdens de training, als je niet goed hersteld ben je aan het afbouwen in plaats van opbouwen.
Houd je je rusthartslag bij? Behalve je gevoel is dit ook een goede indicatie dat je hersteld bent.
Blijde groet,
Rob
Als je dit één keer per week doet, dan kun je dit op een rustdag doen. Dan blijven er nog 3 rustdagen over en dat zou voldoende moeten zijn.
Als je vaker aan krachttraining doet (dit is voor het hardlopen niet nodig), doe dat dan op een dag dat je ook hardloopt. Dan blijven je rustdagen echte rustdagen. Je wordt namelijk beter tijdens je herstel en niet tijdens de training, als je niet goed hersteld ben je aan het afbouwen in plaats van opbouwen.
Houd je je rusthartslag bij? Behalve je gevoel is dit ook een goede indicatie dat je hersteld bent.
Blijde groet,
Rob