klaar voor de start?

Plaats reactie
andremol59

klaar voor de start?

Bericht door andremol59 »

Hoi Rob,

Zoals reeds eerder gemeld wil ik in april in Rotterdam de marathon lopen volgens het schema van sportrusten. Ik heb vorige week in een submaximaaltest mijn omslagpunt laten bepalen (166). Op basis van mijn 10 km-tijd van 47/48 minuten kom ik uit op een marathontijd van net onder de 4 uur (dus een tempo van 5.41 min/km) en een marathonhartslag van 140/141.
Nu heb ik vanochtend een testrondje gedaan om te kijken waar ik nu sta: 15 km in 1.25.38 uur (gemiddeld 5.43 min/km) en een gemiddelde hartslag van 138 bpm. Na 6 km zat ik ongeveer op mijn marathonhartslag van 140/141 en ben zo goed als mogelijk daarop blijven lopen. Gelet op mijn 5 km - gemiddelden (5.52 min/km, 5.37 min/km en 5.38 min/km) is mijn conclusie dat dit aardig spoort. Stel dat ik een halve marathon gelopen zou hebben, dan zou mijn gemiddelde zeker in de buurt van 5.41 min/km zijn uitgekomen. Mijn gevoel na afloop was dat ik nog veel over had; bovendien was het ideaal weer (vanochtend om 8 uur was het 2 graden / windstil / zonnetje).
Ik ben benieuwd of jij mijn mening deelt dat dit een solide basis is om met het schema aan de slag te gaan. Alvast bedankt voor jouw reactie!

Sportieve groet, André
RunningRob - Sportrusten

Re: klaar voor de start?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi André,

Helemaal goed, als je tempo en hartslag overeenkomen met de verwachtingen EN je hebt het gevoel dat je na 15km nog makkelijk verder kan dan moet het helemaal goed komen, en dat lijkt me een prima uitgangspunt. :)

Succes met trainen!
Blijde groet,
Rob
Plaats reactie