Voortgang Marathon training

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Toobs10

Voortgang Marathon training

Bericht door Toobs10 »

Goedenavond Rob en Mark,

Sinds augustus ben ik bezig met de training voor de marathon van Athene. Nou voelt het schema goed en pak ik regelmatig voor de wat hogere hartslag trainingen een interval zoals Yasso of een Fartlek.
Onlangs de halve van Eindhoven gelopen en die viel aardig zwaar.
We liepen een tempo van 4:40/km gemiddeld en bij de finish dacht ik toch echt even: Straks Athene het dubbele, hoe ga ik dat doen?

Nou heb ik telkens bij de 10k voluit wel wat ‘gehad’, rugblessure, te kort op de halve van Eindhoven.

Kunnen jullie aan mijn trainingen zien of ik op de goede weg ben voor de hele van Athene? Mijn doel is uitlopen (liefst binnen 4u ;) )

Hoor graag van jullie, alvast bedankt.
Toby
RunningRob - Sportrusten

Re: Voortgang Marathon training

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Toby,

Het was bij de marathon van Eindhoven erg warm, en ik heb gemerkt dat het weer toch best wel veel invloed heeft bij veel lopers. Zo ging het in Amsterdam erg goed, maar waren er in Eindhoven toch wel veel lopers die het zwaar hadden.

Dan even over je trainingen:
Ze gaan eigenlijk best goed. Ik zou verwachten dat je rond hartslag 150 ongeveer 5:03min/km moet lopen, en meestal ben je sneller. Dus het is geen probleem om wat onderin de zones te trainen en ook de marathon te lopen straks.

Dat komt ook precies overeen met een halve marathon in 4:40 min/km. Als je zo doorgaat is de marathon onder de 4 uur een eitje, we verwachten ongeveer 3h35 als eindtijd.

Blijde groet,
Rob
Toobs10

Bericht door Toobs10 »

Bedankt voor je duidelijk bericht.
Dat geeft vertrouwen en extra motivatie om de laatste weken te vlammen.
Laat jullie weten hoe het is gegaan :D.

Gr
Toby
KimH

Bericht door KimH »

Hoi Toby,
Lees je berichtje als 'partner in crime' voor Athene. Je gaat hartstikke goed!
Mijn (ons) doel is de marathon uitlopen zonder tijdslimiet, we hebben Athene gekozen ook voor de plek (historie). Mijn trainingen lopen redelijkgoed, alhoewel ik qua tijd soms wel klem kom te zitten, vooral nu de dagen weer korter worden.
De halve van Amsterdam heb ik in ieder geval binnen de voor mij gestelde tijd uitgelopen. Athene wordt natuurlijk wel een pittige met het hoogteverschil, maar goed, binnen 8 uur moet het toch wel gaan lukken ;-)
Wil je in ieder geval heel veel succes wensen straks!
Groet Kim
Toobs10

Bericht door Toobs10 »

Hoi Kim,

Bedankt voor je bericht! Leuk dat er meerdere lopers zijn die vanuit NL richting Athene vertrekken en ook het Sportrusten schema gebruiken. Netjes dat je ook nog een Halve hebt gelopen!
Ben zelf heel benieuwd naar de Marathon, omdat het mijn eerste gaat worden is het doel uitlopen en blessurevrij het Panathinaikos stadion binnenkomen (wens is binnen 4u, maar heb er ook vrede mee als dat na 8u is ;) ).
Succes met de laatste loopjes en alvast voor komende zondag ook heel veel succes. Geniet er van.

Groet,
Toby
Toobs10

Marathon Athene gefinisht

Bericht door Toobs10 »

Afgelopen zondag mijn eerste marathon gelopen, de marathon van Athene. Mijn doel was zoals eerder aangegeven blessure vrij uitlopen van de marathon. Met als wens binnen de 4uur te finishen.
Na alle trainingen zou ik nu ook mijn hartslag aanhouden en dat zou prima moeten kunnen op 5:00/km. Vanwege het hoogteverschil had ik mezelf 5:00-5:30/km, waarbij het heuvel op iets langzamer mocht gaan.

Na het startschot was het langzaam op tempo komen en binnen mijn zones blijven. Zelfs heuvel op bleef ik mooi binnen die zones en zo vlogen de eerste 12..13..14 km’s enz voorbij. 21km gepasseerd op 1:49:39.
Tot km 25/26, daar begonnen beide knieën te steken. Hierdoor ben ik rustiger gaan lopen 5:45-6:00/km en bleef mijn hartslag tussen de 136 en 146, lekker laag dus. Ik wilde zelf harder lopen en in mijn zones komen, maar met dit tempo kon ik ondanks de steken wel lekker doorlopen en na wat gereken ook binnen de 4u eindigen.
Uiteindelijk mocht ik in het oude Olympische stadion finishen in een tijd van 3:55:49.

Ik heb genoten van de marathon en tijdens deze week van herstel al aan het denken wat de volgende wordt. Dit zal dan wel een vlakke worden. Bedankt en tot het volgende schema op naar een PR.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Gefeliciteerd met deze mooie prestatie Hulde! :D :D

Dank voor je verslag!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie