Hoi hoi,
Ik heb zojuist mijn marathon schema (ik ga trainen voor Berlijn) op de website gezien. Superleuk en super spannend, en heb er zin in!
Ik heb een paar vragen:
- mijn 'lage' marathon hartslag is 159. Ben erg benieuwd, heb het gevoel dat ik dan heeeeel langzaam zal moeten lopen, want met een normale duurloop gaat mijn hartslag al snel naar de 165-170 (en dan voel ik me prima na 10-15km). Vraagje: raad je aan om eerst in te lopen, en dan pas de duurloop op de juiste hartslag te starten?
- wat is nu de hartslag die ik tijdens de marathon aan ga houden? Is dat de range van de hoog/laag marathon hartslag uit jullie schema? (in mijn geval dus 156-161)? Maar als ik op die hartslag start, gaat mijn hartslag tijdens een marathon dan niet 'vanzelf' (door de lange duur) omhoog, en moet ik dus steeds langzamer gaan lopen om tussen de 156-161 te blijven?
- Elke 3 weken loop ik straks een 10km voluit. Vul ik dan die km tijd in in het schema, of pas ik het schema niet meer aan gedurende de 100 dagen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Groeten van Maaike
Algemene vragen over het marathonschema
- RunningRob - Sportrusten
Re: Algemene vragen over het marathonschema
Hoi Maaike,
Hier kun je je marathontempo opzoeken:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Succes!!
Blijde groet,
Rob
Ja, loop eerst even rustig warm, en dan start je de kerntraining en begin je op hartslag te lopen.
Je hoort hier vanzelf over in de mails die je krijgt gedurende de 100 dagen. Maar het komt er in het kort op neer dat je begint op je lage marathonhartslag en dat deze langzaam op mag lopen naar je hoge marathonhartslag. Tegen het einde mag je de hartslagen loslaten en ga je op je gevoel naar de finish.
Je past je 10km tijd aan als je sneller bent geworden. Is dit niet het geval dan pas je het schema niet aan.
Als je op lage marathonhartslag loopt, dan moet je ook ongeveer op je marathontempo lopen. Als nu blijkt dat je veel langzamer loopt, trek dan even aan de bel dan kijk ik even mee in je schema.
Hier kun je je marathontempo opzoeken:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Succes!!
Blijde groet,
Rob