rusthartslag

Plaats reactie
RichardvanDijk

rusthartslag

Bericht door RichardvanDijk »

hallo

Laatst zat ik in mijn telefoon mijn rusthartslagen terug te kijken en wat mij heel erg opviel is dat deze behoorlijk schommelt. De ene dag kan die rond de 42 zijn en de andere dag rustig rond de 50. Wat zou hier een oorzaak van kunnen zijn en belangrijker nog is dit een probleem. Ik ben iemand die doordeweeks maar een uurtje of 6 slaap. Misschien dat dit er me te maken kan hebben of kan het zijn dat mijn horloge een meetfout heeft?

met vrienedlijke groet,
Richard
RunningRob - Sportrusten

Re: rusthartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Richard,

Wat je kunt doen is op een vast tijdstip, en telkens onder dezelfde omstandigheden, je rusthartslag meten. Dus bijvoorbeeld elke ochtend voor je opstaat. Dan meet je je rusthartslag en die onthoud je.

Ik ben even benieuwd of deze rusthartslag dan nog zo fluctueert.

Blijde groet,
Rob
RichardvanDijk

Oké. Kan ik die dan gewoon van mijn horloge aflezen of moet ik daar iets anders voor doen?

Richard
RunningRob - Sportrusten

Hoi Richard,

Je horloge aflezen is voldoende :)

Blijde groet,
Rob
Ans Cornelissen

Bericht door Ans Cornelissen »

Ik ben oprecht nieuwsgierig naar je ervaring
RichardvanDijk

Tot op heden blijkt als ik alleen mijn rusthartslag can de nacht neemt. Dus direct na het wakker worden aflezen. Veel stabieler is. Na een glas alcohol de dag ervoor gelijk wat hoger, maar da's geloof ikbwel normaal. Dus tot zo ver goed
Vroot

Bericht door Vroot »

Hoi, ik doe nu 18 dagen ademhalingsoefeningen. Mijn rustgartslag is al gedaald van 62 naar 48 tot 50 ongeveer. Kan je hartslag ook te laag worden?
Gr,
Jurgen
RunningRob - Sportrusten

In principe niet, er zijn wel aandoeningen bekend die een (te) lage hartslag als gevolg hebben. Hiervan kan sprake zijn als je zonder aanwijsbare oorzaak een erg lage hartslag hebt.

Door ademhalingsoefeningen is het onmogelijk een te lage hartslag te krijgen. Het ergste dat zou kunnen gebeuren is dat je bewusteloos raakt maar dan neemt je autonome zenuwstelsel de ademhaling over en dan is er nog niks aan de hand.

Gezonde mensen die niet of weinig sporten hebben een rusthartslag van 60 of meer. Bij atleten daalt deze vaak tot onder de 55, bij sommige zelfs tot 40.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie