1/2 marathon Geinloop afloop van de 100 dagen sportrusten

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Ti

1/2 marathon Geinloop afloop van de 100 dagen sportrusten

Bericht door Ti »

Beste mede hardlopers/sters,

Mijn 100 dagen zitten erop.
Ik zal jullie mijn bevindingen geven over deze methode.
Mijn eerste 1/2 marathon was die van Egmond met gewone methode. Mijn tweede de Geinloop met sportrusten.

Hetzelfde is:
hardlopen, Ademhaling, chirunning, 4x per week trainen, consequent op hartslag lopen, eindtijd van de halve marathon.

+ voor sportrusten:
1. Ik kan het meer tussendoor doen, 4, 7 km, 10 is makkelijker in schema te proppen
2. Mijn 10 km tijd is verbeterd.
3. De ontdekking gedaan dat mijn lage hartslag verhoogt door:
a. pasfrequentie met metronoom 180 te brengen.
b. samen te lopen met iemand
c: wedstrijdje meedoen.
Ik hoef dus niet harder/sprintjes trekkend te gaan lopen om hartslag te verhogen.
4. meer avontuurlijk. Ik had geen flauw idee wat ik na 10 km voor spierpijn en (negatieve) gedachtes tegen zou gaan komen.
5. minder trainen.

+ voor gewone schema:
1. ik hou van heerlijk lange afstanden lopen door de natuur. soort minivakanties. (had ik natuurlijk bij vogeltjes kijken kunnen doen, maar kwam ik te laat op.)
2. Controle lichamelijk. Als ik langer train weet ik precies wanneer ik stijve spieren krijg. Daar kan mijzelf op trainen. Iedere week 10% meer.
3. Controle geestelijk: Als ik langer train, weet ik precies wanneer ik geestelijk een dip krijg en wat de oorzaak daarvan is: te weinig suikers, te weinig water, negatieve gedachten van vermoeidheid. Omdat ik precies weet na hoeveel km ik dat krijg, kan ik mijzelf daar ook op trainen, bewust stoppen of nog even stretchen.
4. Controle kleding: ik kan precies uitchecken welke schoenen en broekje, shirtje ik aan moet. Ik heb alles uitgeprobeerd op 14, 16, 18 km
5.Behalve als ik niet hardloop, kan ik verder eigenlijk niets fout doen. Als mijn hartslag een ochtend wat minder is, dan doe ik het daar gewoon mee en is dat mijn uitgangspositie. Geen druk van een schema of methode, zeker niet het idee dat ik iets fout doe.
6. fluitend over de finish, spierpijn vrij. Ook de dagen erna geen spierpijn.

De plusje bij de ene methode zie ik als minnetjes bij de andere methode. De zwaarte van rating is hetzelfde.
Interessant vind ik om verder uit te zoeken:
Als ik vogeltjes kijken ga gebruiken als lange duurloop vind ik het dan wel een betere methode?
Als ik hogere en lagere marathon hartslag ga toevoegen in de gewone training, word ik dan sneller?

Veel plezier met jouw (1/2 )marathon, groet, Ti Fens
RunningRob - Sportrusten

Re: 1/2 marathon Geinloop afloop van de 100 dagen sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ti,

Dank voor je uitgebreide verslag!

En wat wordt de volgende? Sportrusten of toch wat anders? :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie