In mail van dag 20 stond dat deze twee dingen nu echt moeten lukken.
Ik krijg het helaas niet voor elkaar; iemand een tip?
Ademhalingsoefening heb ik de verschillende varianten geprobeerd en blijf ik doen; maar ik vrees dat ik iets fout doe.
Door neus lukt me niet goed, dan krijg ik te weinig binnen (tenzij ik loop ipv dribbel; geen idee misschien toch mijn astma - alhoewel grotendeels geen medicatie).
Verlengde uitademing, zorgt voor verhoging bloeddruk en zelfde geldt voor tussentijds niet ademenen.
Ook in rust lukt het nog niet en krijg ik verhoging hartslag.
Als ik echt op de juiste hartslag loop, dan loop ik meer dan dat ik hardloop (liep halve marathon met 5.30min per km of minder), nu train ik als ik me aan marathonhartslag van 139 moet houden op >7.30min per km. Zodra ik dribbel zit ik al op 145. Nu het idee dat ik nauwlijks train, vooral terug val met conditie.
Terzijde, laat ik alles los en denk ik er niet meer over na hoe ik in - en uit moet ademen, dan verlaagt mijn hartslag wel (en is in- en uitademing even lang).
Ik zal vast iets fout doen, weet alleen nog niet wat. Ademhalingsfrequentie niet te hoog zo lijkt overdag.
In rust is hartslag 50-80; maar zodra in actie hoger.
Volgens garmin zijn zones: zon1 1 93-110 bpm; zone 2: 11-129; zoned 3 (groen) 130-147; zone 4 (oranje) 148 - 168; zone 5 (rood) >168.
Alvast enorm bedankt voor het meedenken!
Dag 21; ademhaling en marathonhartslag nog niet gelukt
-
HannekeWil
Re: Dag 21; ademhaling en marathonhartslag nog niet gelukt
Hallo Hanneke, Ik had rond dag 21 dezelfde soort vraag als jij maar dan aan andere kant van jouw probleem: mijn hartslag blijft veel te laag. Lijkt wel als of ik moest sprinten, Via cchirunning ben ik er wel achter dat als ik pasfrequentie ga verhogen mijn hartslag hoger gaat. Misschien kan jij ook iets met pasfrequentie doen. Bij chirunning op you tube zie je daar voorbeelden van hoe je dat doet. Ik zit nu op dag 91. en het gaat veel beter met mijn hartslag regelen. Behalve 's morgens vroeg, dan is ie extreem laag. Misschien heeft tijdstip ook bij jou invloed.
dus twee tips:
1.pasfrequentie
2. tijdstip van hardlopen
Susses, Ti
dus twee tips:
1.pasfrequentie
2. tijdstip van hardlopen
Susses, Ti
- RunningRob - Sportrusten
Re: Dag 21; ademhaling en marathonhartslag nog niet gelukt
Hoi Hanneke,
Ik vermoed dat je de ademhalingsoefeningen die bedoeld zijn voor in rust, tijdens het hardlopen aan het doen bent. Een oefening in rust is (door de neus) in - uit- pauze. Maar dit doe je dus in rust, niet tijdens het lopen. Verder is het belangrijk dat je ontspant. Als je niet ontspant dan gaat je hartslag niet omlaag. Ook is het zo dat als je ademhaling al goed (=rustig) is, je hartslag niet of nauwelijks zal dalen tijdens een ademhalingsoefening.
Tijdens het lopen mag je gerust door de mond in- en uitademen. Wel kun je tijdens het lopen langer uit dan inademen, maar hierbij pauzeer je nooit. Het in- en uitademen kun je hier meten door je passen te tellen, dus bijvoorbeeld 2 passen inademen, 3 passen uitademen.
Kun je hier verder mee?
Blijde groet,
Rob
Ik vermoed dat je de ademhalingsoefeningen die bedoeld zijn voor in rust, tijdens het hardlopen aan het doen bent. Een oefening in rust is (door de neus) in - uit- pauze. Maar dit doe je dus in rust, niet tijdens het lopen. Verder is het belangrijk dat je ontspant. Als je niet ontspant dan gaat je hartslag niet omlaag. Ook is het zo dat als je ademhaling al goed (=rustig) is, je hartslag niet of nauwelijks zal dalen tijdens een ademhalingsoefening.
Tijdens het lopen mag je gerust door de mond in- en uitademen. Wel kun je tijdens het lopen langer uit dan inademen, maar hierbij pauzeer je nooit. Het in- en uitademen kun je hier meten door je passen te tellen, dus bijvoorbeeld 2 passen inademen, 3 passen uitademen.
Kun je hier verder mee?
Blijde groet,
Rob