Ook gelukt!

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Georgie

Ook gelukt!

Bericht door Georgie »

Ook mijn halve marathon in Amstelveen is gelukt. In 1 uur 42 minuten kwam ik binnen.

Ik kon echt zonder enige moeite mijn halve marathonsnelheid vasthouden en geen centje last van mijn longen of ademhaling. Zelfs als het omhoog ging, kon ik binnen enkele stappen (en goed uitademen) de boel weer onder controle krijgen.
Het grootste probleem zat'm in mijn spieren van mijn bovenbenen. Na 16 á 17 kilometer verzuurde mijn benen ineens (zonder aankondiging ;) )
En ik begon eigenlijk direct kreupel te lopen, maar wilde mijn snelheid vasthouden en heb ik ook gedaan.

Mijn enige sceptische puntje van Sportrusten voordat ik ermee begon is wel een beetje uitgekomen: gaat dit wel goed met je spieren, pezen en gewrichten?
Nou nee dus, ik heb geen blessure ofzo, maar mijn knieën met aanhechtingen doen echt heel erg pijn. De spieren in mijn bovenbenen zijn compleet kapot en kan de trap niet op of af.

De voldoening is er niet minder om, maar hoe kan ik bovenstaande de volgende keer of met een hele marathon voorkomen?

Mijn spieren, pezen en gewrichten "kennen" deze afstand toch niet? Dus een marathon zie ik dus eigenlijk al helemaal niet zitten.
RunningRob - Sportrusten

Re: Ook gelukt!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Georgie,

Allereerste gefeliciteerd met je prestatie! Hulde! :D :D
Georgie schreef: 25 mar 2019, 11:54 Mijn spieren, pezen en gewrichten "kennen" deze afstand toch niet?
Volgens Stans is het net andersom, door de vele lange trainingen in een traditioneel schema zijn je spieren en gewrichten al oververmoeid voordat je aan de marathon begint! We horen ook vaak dat Sportrusters, die eerst 'traditioneel' voor een marathon gingen trainen, uiteindelijk de marathon zelf niet haalden omdat ze voor die tijd al geblesseerd waren. Met Sportrusten raak je minder snel oververmoeid, omdat we juist een goed herstel niet uit het oog verliezen.

Dat wil niet zeggen dat je niet wat aan je problemen kunt doen. Het is nu eenmaal zo dat spieren zich sneller aanpassen dan pezen en aanhechtingen. Dus als dit een gevoelig punt is, is het zaak dat je (al voordat je aan de 100 dagen begint) gewoon regelmatig blijft lopen. Regelmaat is dan belangrijker dan afstand. Dus probeer in ieder geval 2 keer per week te blijven trainen dan zullen je pezen en aanhechtingen zich blijven versterken, en verlaag je de kans dat de problemen zich herhalen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
pi-tje

Bericht door pi-tje »

Gefeliciteerd met je knappe prestatie!
Georgie

Bericht door Georgie »

Dank voor de felicitaties!

Ik liep al 4 tot 5 keer per week. Ik bemerkte tijdens het Sportustenprogramma soms al een extra belasing op mijn pezen e.d. En nam dan een stapje terug. Niet om stoer te doen, maar de snelheden liepen op goede dagen op naar 3 minuut 50 per kilometer. Dat is zo loei snel, dat mijn pezen dat niet heel leuk vonden.
Misschien ben ik wat te vroeg begonnen aan het programma. Na zeker 2 jaar niet gesport te hebben, ben ik vorig jaar mei weer begonnen. En ik ben dus binnen een jaar van maximaal 10 kilometer naar de halve marathon gegaan. Wellicht is het wat te fanatiek en moet ik wat meer geduld hebben.

We zijn een dag verder en mijn pezen en aanhechtingen zijn weer pijn vrij. Nu alleen nog hevige spierpijn in mijn bovenbenen.
Dus het lijkt allemaal wel mee te vallen (maar gisteren echt niet hoor).
Plaats reactie