Beginnersvragen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
jessicaboer

Beginnersvragen

Bericht door jessicaboer »

Beste Rob,

Ik ben vorige week gestart met de voorbereiding voor de Halve van Zwolle en ik heb 2 vragen:

1. Maakt het uit op welke dag van de week je wat doet? Ik hussel dit graag door de week heen, dus als de ene dinsdag me de 4km goed uitkomt kan dit de andere week op dinsdag de 7km zijn.

2. De korte loop (4km), moet op een heel hoge gemiddelde hartslag. Mijn hartslag is de eerste km altijd 'laag' (voor mijn doen) zo rond de 155. Als ik dan naar een gemiddelde van 170 moet, moet mijn laatste km op 185bpm. Nu haal ik die hartslagen wel, maar niet op een afstand van 4km. Hoe ga ik hier mee om?

3. Ik vind het ook leuk om langere afstanden te lopen, is dat af en toe oke of is dat een no-go binnen het schema?

Graag hoor ik van je!

Groetjes,
Jessica
RunningRob - Sportrusten

Re: Beginnersvragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jessica,
jessicaboer schreef: 14 mar 2019, 21:52 1. Maakt het uit op welke dag van de week je wat doet? Ik hussel dit graag door de week heen, dus als de ene dinsdag me de 4km goed uitkomt kan dit de andere week op dinsdag de 7km zijn.
In principe niet, het schema gaat wel uit van een vaste weekindeling maar je kunt zelf bepalen wat je op welke dag doet. Zorg er wel voor dat de rustdagen mooi verdeeld zijn over de week, dus geen 2 rustdagen achter elkaar plannen.
jessicaboer schreef: 14 mar 2019, 21:52 2. De korte loop (4km), moet op een heel hoge gemiddelde hartslag. Mijn hartslag is de eerste km altijd 'laag' (voor mijn doen) zo rond de 155. Als ik dan naar een gemiddelde van 170 moet, moet mijn laatste km op 185bpm. Nu haal ik die hartslagen wel, maar niet op een afstand van 4km. Hoe ga ik hier mee om?
De trainingshartslag in je schema is de gewenste hartslag, en dus niet het gemiddelde. Je loopt warm en dan begin je aan de kerntraining. In het begin loopt je hartslag op en als je dan op de gewenste hartslag zit (170 dus bij jou) dan probeer je deze vast te houden tot het einde. Je gemiddelde hartslag over de hele training kan dus dan best lager zijn dan 170.
jessicaboer schreef: 14 mar 2019, 21:52 3. Ik vind het ook leuk om langere afstanden te lopen, is dat af en toe oke of is dat een no-go binnen het schema?
Het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt aan het trainen. Zonder plezier wordt het een stuk lastiger een schema vol te houden. En als dat voor jou betekent dat je af en toe wat verder loopt heb ik daar geen moeite mee. Let wel op je rsuthartslag, deze vertelt je dat je niet teveel doet.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie