marathonhartslag omhoogbranden tijdens een marathon, hoe?

Plaats reactie
Chrisvp

marathonhartslag omhoogbranden tijdens een marathon, hoe?

Bericht door Chrisvp »

Elke marathon en nu ook bij 2 ultra's (50 km en een 6-uursloop: aangepast op aanwijzingen van Stans), steeds dat ik met een 'lage' marathonhartslag' start. Maar al na zo'n 20-25 km blijk ik die hartslag niet omhoog te kunnen krijgen. Het is alsof mijn benen niet willen. Tijdens de trainingen kan ik wel hoog in mijn marathonhartslag zitten (ultra: 134 vs 138/ marathon: 138-148). Ik ben absoluut niet buiten adem, voel mij goed maar het kost ongelofelijk veel moeite om mijn tempo omhoog te gooien. Moet ik meer aan heuvellopen of tempo/intervallopen of (been-) krachttraining doen zodat mijn benen meedoen als ik dat wil?
RunningRob - Sportrusten

Re: marathonhartslag omhoogbranden tijdens een marathon, hoe?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Wat je kunt proberen zijn zogenaamde piramide loopjes. Je start bijvoorbeeld op marathonhartslag en dit houdt je 2km vol, dan ga je 5 slagen hoger in hartslag lopen en dit doe je weer 2km, en daarna ga 10 slagen boven marathonhartslag lopen voor 2km.
Daarna mag je weer afbouwen, dus weer 2km 5 slagen boven marathonhartslag gevolgd door 2km op marathonhartslag.
Als je nog verder wilt trainen kun je een volgende "piramide" lopen.

Zo wen je je lijf aan tempowisselingen. Als je de afstand van 2km per stap te lang vind mag je hem ook korter maken, en als je aan het trainen gaat voor kortere afstanden (bijvoorbeeld een halve marathon) dan mag de hartslag hoger zijn.

Blijde groet,
Ro
Plaats reactie