Wat zegt de rust hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
joeyvandermeijde

Wat zegt de rust hartslag

Bericht door joeyvandermeijde »

Ik schrijf elke dag trouw mijn rust hartslag in het schema. Ik meet mijn hartslag als ik wakker word en in bed lig.
Mijn hartslag is altijd 39 of 40 of ik de avond er voor wel of niet getraind heb maakt niet uit.
Hier haal ik dus totaal geen info uit. Is het dan raadzaam om het op een ander moment te meten?
RunningRob - Sportrusten

Re: Wat zegt de rust hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Nee, dat is juist heel goed. Op het moment dat je rusthartslag hoger is (meer dan 5 slagen) dan is actie gewenst. Want dan zou het kunnen zijn dat je overtraind raakt. Als je rusthartslag juist constant blijft gaat het goed.

Even voor de duidelijkheid: je rusthartslag is ook van slag als je ziek bent of ziek wordt, stress, maar ook van een avondje doorzakken ;)

Blijde groet,
Rob
joeyvandermeijde

Bericht door joeyvandermeijde »

Dus het is niet erg dat ik de rust hartslag meet vlak na het wakker worden en in bed?
Ik vind het best jammer dat hij structureel zo laag is, nu zegt het zo weinig hahaha
mindful2.nl

Bericht door mindful2.nl »

Het zegt juist heel veel Joey: doordat je op een vast punt van de dag (bij jou 's ochtends bij het wakker worden en liggend in bed) jouw rustpols meet en vaststelt dat die zo mooi constant laag blijft weet je ook dat je goed aan het trainen bent en ook geen griepje o.i.d. onder de leden hebt. Dat is toch mooi om te weten, juist goed dat het zo weinig zegt: geen nieuws is in dit geval goed nieuws!

Groeten van Gerard
Bijlagen
KIKA-VISTA-achter-klein.jpg
KIKA-VISTA-achter-klein.jpg (34.26 KiB) 186 keer bekeken
Laatst gewijzigd door mindful2.nl op 15 jan 2019, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

joeyvandermeijde schreef: 14 jan 2019, 08:32 Dus het is niet erg dat ik de rust hartslag meet vlak na het wakker worden en in bed?
Nee dus: het precies het advies wat ik vaak geef als mensen vragen hebben over de rusthartslag :)
Blijde groet,
Rob
Plaats reactie