Voorbereiding op 100 dagen marathonschema. Snel of langzaam?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
jleeuwer

Voorbereiding op 100 dagen marathonschema. Snel of langzaam?

Bericht door jleeuwer »

Ik zit even te filosoferen over het volgende. Wat zou beter zijn in voorbereiding voor een marathonschema?

1 Basis van langzamere training

Stel je doet voordat je begint met je marathonschema 2 of 3 maanden rustigere trainingen. Zegmaar hartslag 10 slagen onder marathon. Ook wat meer kilometers (tot 20-25 ofzo). Ik denk dat het voordeel hiervan voor je marathonschema zou kunnen zijn:
- De aantallen kilometers tijdens je marathonschema zijn dan lager dan wat je gewend bent, je kunt het daarom makkelijk aan en herstelt goed (nog meer Sportrusten...)
- Het zou kunnen dat bovendien je vetverbranding iets beter is aan het begin van je schema? (in tegenstelling tot je suikerverbranding...)
- Als het goed is krijg je door deze langzamere training "taaie en lichte spieren"?
- En misschien val je er wel wat meer door af?
Nadeel? Het zou kunnen dat je snelheid verliest omdat je een beetje ontwent om naast je vet ook nog wat suikers te verbranden?

2 Basis van snellere trainingen

Je zou voor het beginnen van een marathonschema ook juist aan de andere kant kunnen gaan zitten. Bijvoorbeeld halve marathontrainingen. Voordeel zou kunnen zijn:
- Je wordt sneller. Zegmaar "tempohardheid". Daardoor gaan de marathontrainingen kwa snelheid heel makkelijk voelen
Nadeel? Door die snellere trainingen krijg je sterke benen, maar misschien ook een beetje zware benen? Voor de marathon moet je toch eigenlijk sterke lichte spieren hebben, niet hele dikke benen?

Anyway, ik merk dat ik op dit moment een beetje neig naar optie 1. Wel oppassen met de belasting en kilometers rustig opbouwen. Eigenlijk gaat mijn vraag over "periodisering". Hoe plan je een jaar hardlopen? Wat is je basistraining? Hoe lang ga je je specifiek voorbereiden op een afstand?
RunningRob - Sportrusten

Re: Voorbereiding op 100 dagen marathonschema. Snel of langzaam?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Waarom kiezen? Juist het variëren in trainingen maken je beter.

Ik loop meestal in zones als ik niet een specifiek doel voor ogen heb. Dus 1 keer vogels kijken, 1 of 2 maal D2 en een keer hoog D3 of interval.
Het is ook goed af en toe even weinig te lopen om dan weer op te bouwen. Meestal is dat dus na een marathon.

Als je wilt opbouwen naar een 100 dagen schema, laat je wekelijkse afstand dan langzaam groeien tot ongeveeer 25 km in de week aan het begin van je 100 dagen marathon schema. Dan sluit het mooi aan.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie