Hoogte hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
A.Stelloo

Hoogte hartslag

Bericht door A.Stelloo »

Hallo,

vandaag heb ik mijn eerste run van het 100 dagen programma gehad. Nu waren de omstandigheden niet ideaal voor een run (weinig geslapen en te veel aan het hoofd), maar ben toch gaan hardlopen. Er stond een duurloop op de planning.

Ik ben heel rustig gestart, voor mijn gevoel terug in de tijd lopend zo langzaam, maar mijn hartslag was al snel 15 slagen per minuut te hoog, terwijl ik gewoon kon praten/meezingen met mijn muziek. Ik heb zelfs een registratie van een HR van 221 :o dit zal vast en zeker een foutje in mijn hartslag meter zijn, maar toch.

Wat mij wel de afgelopen maanden is opgevallen, is dat als ik harder van start ga, mijn hartslag na ca 2 a 3 km gaat stabiliseren en van te hoog naar mooi laag gaat. En als ik langzaam start om met een lage hartslag te willen lopen, deze boven de gewenste HR uitkomt.

Hebben jullie advies om toch zo goed mogelijk op de gewenste lage hartslagen te lopen?

Alvast enorm bedankt!
Roelofk

Re: Hoogte hartslag

Bericht door Roelofk »

Gebruik je een hartslag band of heb je een horloge met hartslagmeting?

Niet alle horloges met polshartslagmeting zijn even nauwkeurig. Daarnaast kan dit ook nog per persoon verschillen.

Ik zou eens een hartslagband proberen voor je metingen die zijn vaak veel preciezer. Als je al een band gebruikt zou ik eens een nieuwe batterij er in stoppen of toch een andere proberen.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi A.Stello,

Ik ben het met Roelofk eens dat het op een meetfout lijkt. Wat je kunt proberen is ook je horloge wat strakker om je pols doen, aan je andere pols doen of aan de binnenkant van je pols dragen. Mocht je nog twijfelen laat het dan weten.

Blijde groet,
Rob
A.Stelloo

Bericht door A.Stelloo »

Nog de beste wensen voor dit nieuwe jaar !!

Dank jullie wel voor jullie berichten.

Ik gebruik een polshartslag meter. Eerder had ik wel een meter met een borstband, maar die zakte steeds af en zorgde voor meer frustraties ;-)
De tip om mijn horloge anders te gaan dragen, ga ik zeker uitproberen.

Vandaag weer een loop gedaan, waarbij ik kon zingen en praten en de waarden kwamen goed overeen (met het horloge gewoon, maar strak om de pols). Eerst hoog, vervolgens zakkend naar stabiel laag, door een pauze momentje daarna weer hoog, gevolgd door weer afzakkend (naar zelfs 119 toe terwijl ik op 140 moest lopen wat voor mij extreem laag leek). Ik ga het een tijdje in de gaten houden :)
Plaats reactie