Marathonschema verlengen of later beginnen?

Plaats reactie
EvaE

Marathonschema verlengen of later beginnen?

Bericht door EvaE »

Afgelopen maanden heb ik met het schema van Sportrusten getraind voor een halve marathon.
Nu ik de smaak te pakken heb, wil ik komend voorjaar ook een hele marathon gaan lopen.
Het schema duurt 15 weken, terwijl het nog ongeveer 25 weken is tot de marathon.

Nu zit ik te twijfelen wat handig is om te doen:
Alvast beginnen met het schema en bepaalde weken dubbel doen? Eventueel aan het einde nog wat weken eraan plakken?
Of de komende tijd rustig aan doen en pas de laatste 15 weken het schema gaan volgen?

Ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken!
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathonschema verlengen of later beginnen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Eva,

Waar voel je zelf het meest voor? Het halve marathon schema eindigt zo'n beetje waar het marathonschema mee begint, als je kijkt naar het aantal kilometers dat je per week traint.

Als er wat voor voelt om je trainingsomvang verder uit te breiden kun je dus de eerste weken van het marathonschema beginnen tot het moment dat de 100 dagen werkelijk beginnen, dan val je dus weer wat terug in trainingsomvang. Of je herhaald je laatste weken van je oude schema en valt dus nu wat terug in trainingsomvang.

Als je de het halve marathon schema pittig vond dan zou ik voor de eerste optie gaan.

Blijde groet,
Rob
EvaE

Re: Marathonschema verlengen of later beginnen?

Bericht door EvaE »

Dan ga ik denk ik voor de eerste optie, bedankt!
Plaats reactie