Lopen op hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
loen

Lopen op hartslag

Bericht door loen »

Hallo,

Ik ben nu een aantal dagen bezig met het programma en het lopen op hartslagen gaat redelijk, maar heb wel een vraag daarover.

Als ik 10km op 145bpm moet lopen duurt het even voordat mijn hartslag de 145bpm aantikt. Ik betrap mezelf erop dat ik in het begin (heel) snel loop om zo snel aan mijn 145bpm te zitten om vervolg een flink verval in tempo moeten forceren om op die 145bpm te blijven. Is dit de beste methode of moet ik de volgende keer gewoon proberen zo vlak mogelijk te lopen en beginnen op de gemiddelde snelheid van de laatste (vergelijkbare run).

Onderstaand een voorbeeld van 6km op 150bpm.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2842447444

Ik begin op ~5:00 min/km en eindig met ~6:25 (de schaal in de grafiek vertekend dit beeld overigens). Gemiddelde hartslag is 148bom en gemiddelde tempo is 5:40.
Kan ik nu de volgdende vergelijkbare training dus beter starten met 5:40 min/km en met constante tempo lopen (dan zit ik in het begin dus onder de 150bpm, maar op het einde erboven), of gewoon doen wat ik nu doe?

Beetje warrig verhaal misschine, maar ik hoop dat mijn punt duidelijk is
jleeuwer

Re: Lopen op hartslag

Bericht door jleeuwer »

Heel herkenbaar. Ik worstel al een tijd met hetzelfde.

Wat ik op dit moment probeer is het volgende. Ik begin met 3km waarin het tempo per kilometer ongeveer 10 seconden per kilometer sneller ligt dan dat ik mijn marathontempo verwacht. Na die 3 km ga ik dus iets rustiger lopen, ik druk op de ronde knop van mijn apparaat, en ik ga (bijvoorbeeld) 10km marathontempo doen. Tijdens die 10km houd ik mijn gemiddelde hartslag per km in de gaten om te kijken of die ongeveer goed blijft.

De reden dat ik het zo aanpak is dat ik enerzijds een zo veel mogelijk vlakke hartslag wil houden (zo klein mogelijk verschil tussen minimum en maximum hartslag) tijdens mijn 10km marathontempo, en anderzijds wil ik mijn tempo ook zo vlak mogelijk houden (omdat ik dat gewoon lekker vind). Persoonlijk vind ik het echt niet lekker lopen om nog veel sneller te beginnen en nog veel langzamer te eindigen alleen maar om niet hartslag perfect vlak te houden (1x geprobeerd, niet voor herhaling vatbaar...).

Ik ben nog een beetje aan het experimenteren met het aantal kilometer inlopen en het juiste tempo. Voor mij is 3km nog steeds aan de korte kant om mijn hartslag zo te krijgen dat hij tijdens het marathontempo niet meer doorstijgt bij gelijk tempo. Vandaar dat ik die 3km ietsje sneller wil lopen. Terugschakelen na die 3km voelt dan ook best lekker. Anyway, de komende tijd ga ik mijn tempo's een beetje "loggen" om te kijken of deze aanpak voor mij werkt of dat ik nog een beetje moet aanpassen.
jleeuwer

Bericht door jleeuwer »

PS: Deze aanpak geeft wel een heel nieuwe betekenis aan het woord "inlopen". Namelijk, uit het startblok vrij hard vertrekken om daarna je training weer iets rustiger te gaan lopen.

Misschien moet ik ook nog gaan inlopen voordat ik begin met inlopen :lol:
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

jleeuwer schreef:Kan ik nu de volgdende vergelijkbare training dus beter starten met 5:40 min/km en met constante tempo lopen (dan zit ik in het begin dus onder de 150bpm, maar op het einde erboven), of gewoon doen wat ik nu doe?
Je kunt gewoon eerst rustig inlopen, en als je warm bent begin je de afstand uit je training.

Je laat dan de hartslag rustig oplopen tot de gewenste waarde en probeert deze dan vast te houden. Je hoeft dus niet gelijk zo snel mogelijk te starten. ;)
Het mag wel iets sneller dan je uiteindelijke tempo, maar als je later moet inhouden dan ben je te snel gestart. :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie