starters vraagjes

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
loen

starters vraagjes

Bericht door loen »

Hallo,

Ik heb gisteren mijn eerste training achter de rug en dat viel niet tegen. Wel heb ik wat starters vragen:

1) Ik heb mijn omslagpunt bepaald adh van een 10km run (in training). Ik denk dat ik nog iets harder had gekund en dus zal zowel de 10km tijd als het omslagpunt veranderen. Over twee weken heb ik een afspraak voor een test bij de SMA, de door hun bepaalde omslagpunt wil ik dan aanhouden al zal het waarschijnlijk maar enkele slagen schelen. Is dat een probleem?
En engiszins gerelateerd: In het geval dat mijn 10km tijden steeds beter worden, pas ik dan mijn schema ook aan (en loop ik dan een snellere marathon als ik had verwacht)? Of heeft dit geen effect op het schema en marathon tijd?

2) Mijn beoogde marathon tempo is 6:14 min/km, terwijl mijn temp 6:19 min/km was (HS=140 bpm). Het is geen groot verschil, maar ben toch benieuwd naar jullie mening. Mijn gevoel zegt dat het ook komt door de warmte, iets waar ik in oktober minder last van hoop te hebben.

3) Vanwege een festival maak ik gelijk een valse start in week 1, ik kan de laatste twee trainingen niet doen of later doen. Wat is wijsheid: de trainingen inhalen of verder gaan met week 2?

4) Ik heb gsiteren beide ademhalings oefingen geprobeerd. Ondanks dat beide methodes niet oncomfortable aanvoelde, lukt het me niet om mijn hartslag naar beneden te krijgen (ging ook niet omhoog trouwens). Doe ik dan iets fout of moet ik het even tijd geven?

Excuses voor de vele vragen, maar wil het graag gelijk goed doen. :oops:

Mvg,
Leon
RunningRob - Sportrusten

Re: starters vraagjes

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

loen schreef:Is dat een probleem?
Nee dat is geen probleem :)
loen schreef:pas ik dan mijn schema ook aan
Ja, als je een snellere 10 loopt dan vul je die tijd in, in je schema. Je trainingshartslagen en je marathontijd worden dan bijgesteld.
loen schreef:maar ben toch benieuwd naar jullie mening
Aan de hand van 1 meting valt er nog weinig van te zeggen. Na een week of 4 paar zal je moeten merken dat je sneller wordt op marathonhartslag.
loen schreef:Wat is wijsheid: de trainingen inhalen of verder gaan met week 2?
Verder gaan met week 2, als je 80% van de trainingen daadwerkelijk doet zijn we blij.
loen schreef:Doe ik dan iets fout of moet ik het even tijd geven?
Je moet werkelijk ontspannen, dan merk je dat je hartslag omlaag gaat. Dit lukt niet altijd. En als je al ontspannen bent kan het best zijn dat de hartslag al laag is, en dus niet nog lager gaat. Je zult wel moeten merken, als je rustig ademhaalt, dat je hartslag je ademhaling volgt. Dus hoger bij inademing, lager bij uitademing.
loen schreef:Excuses voor de vele vragen
No problem :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie