Ik heb gisteren mijn eerste training achter de rug en dat viel niet tegen. Wel heb ik wat starters vragen:
1) Ik heb mijn omslagpunt bepaald adh van een 10km run (in training). Ik denk dat ik nog iets harder had gekund en dus zal zowel de 10km tijd als het omslagpunt veranderen. Over twee weken heb ik een afspraak voor een test bij de SMA, de door hun bepaalde omslagpunt wil ik dan aanhouden al zal het waarschijnlijk maar enkele slagen schelen. Is dat een probleem?
En engiszins gerelateerd: In het geval dat mijn 10km tijden steeds beter worden, pas ik dan mijn schema ook aan (en loop ik dan een snellere marathon als ik had verwacht)? Of heeft dit geen effect op het schema en marathon tijd?
2) Mijn beoogde marathon tempo is 6:14 min/km, terwijl mijn temp 6:19 min/km was (HS=140 bpm). Het is geen groot verschil, maar ben toch benieuwd naar jullie mening. Mijn gevoel zegt dat het ook komt door de warmte, iets waar ik in oktober minder last van hoop te hebben.
3) Vanwege een festival maak ik gelijk een valse start in week 1, ik kan de laatste twee trainingen niet doen of later doen. Wat is wijsheid: de trainingen inhalen of verder gaan met week 2?
4) Ik heb gsiteren beide ademhalings oefingen geprobeerd. Ondanks dat beide methodes niet oncomfortable aanvoelde, lukt het me niet om mijn hartslag naar beneden te krijgen (ging ook niet omhoog trouwens). Doe ik dan iets fout of moet ik het even tijd geven?
Excuses voor de vele vragen, maar wil het graag gelijk goed doen.
Mvg,
Leon