Vraagje van een beginner

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Margot N

Vraagje van een beginner

Bericht door Margot N »

Goedemorgen,

Ik heb gisteren deelgenomen aan de wedinar en daarna de aanbieding gekocht.

Nu ben ik niet het type dat zomaar doet wat andere adviseren, dus ik prober ook te begrijpen wat ik ga doen.

Ik heb het schem bekeken en vraah me af wat nu precise mijn halve marathon hartslag is. Volgens de trainingsindeling zou ik op maandag intensief moeten trainen, op woensdag vogelskijken en op donderdag en zaterdah op halve marathonhartslag.

Als dit inderdaad zo is, verbaasd het mij dat ik op maandag en donderdag met een hartslag van 170/171 moet trainen en op zaterdag 165, dan is de maandag niet intesiver dan de donderdag lijkt mij.

Verder lijkt de hartslag mij laag (maar ik ken de berekening niet). Volgens mijn inspanningstest is mijn omslagpunt 187 en vorig jaar oktober heb ik een halve marathon gelopen met een gemiddelde hartslag van 183 en een voor mij respectabele tijd van 2:18 en zonder echt last van de man met de hamer gehad te hebben.

Juist die tijd wil ik wat gaan verbeteren, maar als ik nu met een trainingsschema van 3 maanden en een zoveel lagere hartslag een betere tijd moet gaan behalen, vraag ik me af of ik dit verkeerd zie, (nog) niet genoeg vertrouwen in het systeem heb, ik heel snel resultaat zal gaan zien als ik zo langzaam ga trainen of dat er iets niet klopt.
RunningRob - Sportrusten

Re: Vraagje van een beginner

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Margot,

Ik denk dat je sneller kunt op de 10k, gezien je halve marathontijd, en dat daarom de hartslagen wat lager uitvallen dan je zou verwachten.

Je hebt bewezen gemiddeld hartslag 183 vol te kunnen houden gedurende 21km.
Als je nu eens voor je lage halve marathonhartslag 175 aanhoud en 180 voor je hoge halve marathonhartslag, en je intensieve mag daar dan nog boven zitten. En kun je mij dan doorgeven wat voor tempo je ongeveer loopt tijdens een training op 175?

Dan kijken we van daaruit even verder.

Succes!

Blijde groet,

Rob
Margot N

Bericht door Margot N »

Mijn gemiddeld tempo bij een loop van ongeveer 8 km met 174 hartslag is op dit moment 8km/uur, maar ik heb dan ook sinds oktober niet regelmatig getraind en begin nu weer op hartslag op te bouwen.

Net voor de halve marathon lag dat op 9.1 km/uur.
RunningRob - Sportrusten

Helemaal goed!

Train dus op de aangegeven hartslagen, dan zou overeen moeten komen met je eerdere halve marathon, dus van daaruit kun je beter worden.

Blijde groet,

Rob
Margot N

Bericht door Margot N »

Rob,

met aangegeven hartslagen bedoel je de hartslagen die jij hier aangeeft (Lage 175 en hoge180), of die nu in mijn schema staan, want die zijn een stuk lager, waardoor ik dus ook een stuk langzamer zal lopen.

grt

Margot
RunningRob - Sportrusten

Hoi Margot,

Excuus voor de onduidelijkheid, maar dat bedoel ik: lage 175 en hoge 180 in plaats van de hartslagen in je schema.

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie