Zuiverheid sporthorloges

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Runningman

Zuiverheid sporthorloges

Bericht door Runningman »

Hallo Sport collega's,

Heeft iemand ervaringen met onderstaande?

Ik loop al enkele jaren met een TomTom sporthorloge totdat de accu te slecht werd om nog een marathon aan te kunnen.
Ik heb nu een Samsung Gear Sport.

Nu viel mij op dat de meetwaardes tussen de Samsung en TomTom nogal afweken (snelheid, afgelegde afstand, hartslag). Ik was nog meer verbaast toen ik een afwijking zag tussen TomTom en Runkeeper. Deze laatste wordt namelijk automatisch ge-update vanuit mijn TomTom account.

Meting identieke run:
TomTom: tempo 6:17 min/km | 4,92 km
Runkeeper: 5:06 min/km | afstand 4,92 km
Samsung: 5:09 min/km | afstand 5,98 km

Het retour sturen van deze kostbare Samsung is niet mogelijk aangezien het gebruikt is..
Groet, Ramon
mariekemeisje

Re: Zuiverheid sporthorloges

Bericht door mariekemeisje »

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.

De gegevens die je nu deelt zien eruit als 3 trainingen waarbij je alledrie een ander tempo hebt gelopen. Ik zie daar geen probleem is.
Of gebruikte je ze alledrie tegelijk tijdens dezelfde training ?
Runningman

Bericht door Runningman »

Het betreft 1 run en daaruit zijn 3 metingen ontstaan :lol:
Dit deed ik omdat ik nieuwsgierig was wat de uitkomst zou zijn.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ramon,

Als Runkeeper en TomTom dezelfde bron hebben (het TomTom horloge), komt het verschil in tempo waarschijnlijk doordat RunKeeper stilstand niet meetelt. Kan het zijn dat je ergens voor een stoplicht hebt staan wachten? Of een stretch oefening hebt gedaan?

Het verschil in afstand is wel vreemd, kun je van beide metingen het parkoers zien in een kaart? Het kan zijn dat bij een van de metingen een tijdje geen signaal heeft ontvangen waardoor een stuk ontbreekt, en dat zie je in de kaart door een afwijking in het parkoers...

Wel een leuk experiment :D

Blijde groet,

Rob
FlorisV

Bericht door FlorisV »

Ik heb een TomTom Runner 3 en die filtert stilstand ook uit de resultaten. Niet op het horloge zelf, maar achteraf wel in de app/web app.
Mijn horloge komt in elk geval goed overeen met mijn gecalibreerde milestone pod. Zit nauwelijks verschil in. En TomTom komt tot nu toe ook altijd vrijwel exact overeen met de officiële afstanden bij evenementen.

Misschien kun je eens een stuk lopen op een afstand die zeker klopt, zoals op een atletiekbaan of op een weg met hectometerpaaltjes? Of de afstand van bepaalde een route checken in Google Maps? Dan weet je snel genoeg welke klopt en welke niet. Als de Samsung niet blijkt te kloppen, dan ga ik er vanuit dat je hem ook gebruikt kunt terugsturen!

Groet, Floris
pi-tje

Bericht door pi-tje »

Beste Ramon,

In mijn ervaring zijn alle GPSsen (mobiel, sporthorloges en GPS trackers) onnauwkeurig.
Om dit te verifiëren ben ik dit nagegaan bij een heel reeks hectometer paaltjes langs de weg (21 paaltjes over een afstand van 2 km). Hierbij heb ik afstand bij elk paaltje bekeken en opgeschreven. De afstanden heb ik gemeten met:

1) hectometerpaaltjes,
2) fietscomputer (via omtrek van het wiel en aantal omwentelingen),
3) GPS van mobiel,
4) GPS van sporthorloge (polar M400),
5) GPS tracker van Garmin,
6) kilometerteller van de auto ;-)

Om te beginnen: die van de auto was het slechts en de hectometerpaaltjes waren af en toe verkeerd geplaatst over een afstand van 30 meter te veel of te weinig. Over een lengte van 2.0 kilometer wel maar 30 meter verschil.
De polar m400 geeft bij 5k wedstrijden een verschil van 300 meter te weinig terwijl de wedstrijdafstand officieel opgemeten is.

De GPS tracker en GPS mobiel zitten er over een afstand van 2.0km ongeveer 30 tot 40m naast.

Daarom loop ik nu met een footpad die ik gekalibreerd heb op de atletiekbaan bij zone D2. Deze zit er bij 5k wedstrijden zo'n 30 meter naast, en dat is binnen de marge van de officieel gemeten afstanden (een 5k afstand kan wel eens bijvoorbeeld precies 5045 meter zijn).
Merk met de footpad wel dat bij vogeltjes kijken (zone D0) het erg afwijkt en het beste werkt deze bij rennen in zone D2.
In polar kun je hier dan verschillende sportprofielen voor aanmaken met een andere kalibratie, wat wel weer extra werk is omdat je dan voor elke zone (D0 tot D3 en voluit) moet kalibreren over 800m op de atletiekbaan....... ;-)

groeten, Pieter
Plaats reactie