Finish van Barca gehaald!

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
DesireevdV

Finish van Barca gehaald!

Bericht door DesireevdV »

Gisteren liep ik m'n 1e marathon, de marathon van Barcelona. Ik had moeite om m'n lage hartslag te halen, liep eigenlijk constant op m'n intensieve hartslag. Denk dat dat toch komt, doordat ik achter de 4:30 vlaggen liep en stiekem toch graag m'n vooraf gehoopte tijd wilde halen. Dit ging prima tot de 20 kilometer, 2 uur 15 is ook de laatste tijd die ik In Egmond op de halve liep. De kilometers vlogen in de eerste helft voorbij.

Vanaf een kilometer of 25 kreeg ik veel last van pijn in m'n heupen en later ook m'n enkel en eigenlijk alles vanaf m'n middel tot aan de grond. Pijn in m'n heupen heb ik in het verleden vaker gehad, na afloop van een lange loop. Vanaf circa 30 kilometer ben ik af en toe gaan wandelen, omdat ik nauwelijks meer kon lopen van de pijn. Opgeven is nooit in me opgekomen, maar hoe ik de finish moest gaan halen, wist ik ook niet.

Uiteindelijk veel gewandeld (wat ik nooit eerder deed in m'n 10 jaar hardloopcarrière), en toch in 4 uur 37 de finish gehaald! De trots moet nog wat komen, ook omdat het nog wat onwerkelijk voelt dat ik 'm echt uitgelopen heb, de vervelende herinnering van die pijn hetgeen is dat overblijft en ik te weinig heb kunnen genieten van het 2e deel van de loop. Conditioneel hield ik het volgens mij prima vol, maar die pijn in m'n heupen was killing..

Wellicht toch ooit nog eens een poging doen met wellicht wat meer krachttraining oid..? Iemand tips om dit te voorkomen?
Iyimen

Re: Finish van Barca gehaald!

Bericht door Iyimen »

Gefeliciteerd, goed gedaan! Ik lees even mee voor eventuele tips :-)
DesireevdV

Inmiddels denk ik dat het toch grotendeels te maken heeft gehad met het feit dat ik in een te hoge hartslagzone liep, waardoor er teveel brandstof in m'n spieren verbrand werd. Waarschijnlijk had ik met een lager tempo, maar zonder wandelen, globaal dezelfde streeftijd kunnen halen.

Ben al lang blij dat ik de man met de hamer niet tegen kwam :D
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Desiree,

Gefeliciteerd met je prestatie! Hulde :D :D
DesireevdV schreef:Iemand tips om dit te voorkomen?
Heb je erna nog last gehad? Pijn in de heupen kan slijtage zijn maar meer waarschijnlijker is een (lichte) slijmbeursontsteking, met als oorzaak overbelasting.

Je kunt het risico verkleinen door een geleidelijk opbouw van de training (maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan) en krachttraining. Bij sommige lopers wil andere schoenen ook helpen.

Zie ook: https://www.sportzorg.nl/sportblessures/heupblessure

Blijde groet,

Rob
DesireevdV

Het is nu twee dagen later en heb nagenoeg helemaal nergens meer last van! Eerder vandaag nog wat zware bovenbenen, maar die zijn ook in de loop van vandaag verdwenen.

Van mijn fysio kreeg ik - op basis van een loopanalyse - inderdaad oefeningen mee voor kracht en stabiliteit. Die heb ik niet voldoende trouw gedaan, dus dat valt zeker grotendeels aan mezelf te wijten! Ik ben blij dat de pijn in m'n heupen niet langer dan een dag heeft aangehouden.

Wellicht helpen andere schoenen inderdaad, een volgende keer. Dank!
Plaats reactie