Hoge of lage marathon hartslag

Plaats reactie
joopsterk

Hoge of lage marathon hartslag

Bericht door joopsterk »

Ik ben nu halverwege mijn schema, gaat tot nu toe prima!
Wat ik me wel afvraag, het schema maakt onderscheid tussen hoge en lage marathon hartslag.
Welke hartslag moet ik nu aanhouden tijdens de marathon? Hoog, laag, of juist ertussenin?

Groet,
Joop
Wizzard247

Re: Hoge of lage marathon hartslag

Bericht door Wizzard247 »

Voor zover mijn kennis reikt knip je de marathon in 3 delen op:

deel 1 tot 14k marathonlaag
deel 2 tot 28-30k marathonhoog,
vanaf km 30 mag je het loslaten, daarvoor zijn de intensieve trainingen...

Correct me if i'm wrong :)
MrsSjaan

Bericht door MrsSjaan »

Ik was ook al benieuwd, maar dit klinkt wel logisch :)
Romy De Schutter

Bericht door Romy De Schutter »

Ik heb nog niet gehoord van marathonhoog of laag. Volg het schema van het boek en daar staan 1 marathonhartslag in. Wat is dat juist?
Wizzard247

Bericht door Wizzard247 »

In het boek staat inderdaad maar 1 hartslag. Wanneer je traint met een (online)schema dan heb een lage en hoge marathon hartslag. De lage is iets (2 a 3) lager dan je marathonhartslag en de hoge is iets (2 a 3) hoger dan je marathon hartslag.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Klopt, om het schema niet te complex te maken gaat he tboek uit van 1 marathonhartslag. Online hebben we wat meer speelruimte en daarom staan er daar 2 marathonhartslagen.

Blijde groet,

Rob
Marlies E.

Bericht door Marlies E. »

Wizzard247 schreef:Voor zover mijn kennis reikt knip je de marathon in 3 delen op:

deel 1 tot 14k marathonlaag
deel 2 tot 28-30k marathonhoog,
vanaf km 30 mag je het loslaten, daarvoor zijn de intensieve trainingen...

Correct me if i'm wrong :)
Hoi allemaal,

Ik heb deze week (dag 82) een mailtje ontvangen over de hartslagen tijdens de marathon: "Je begint je marathon op je laagste marathon hartslag uit je schema. Tot 30 km loopt je hartslag op naar je hoogste marathonhartslag uit je schema. Vanaf 30 km kun je dit loslaten"

Mijn vraag: hoe geleidelijk moet je hartslag oplopen? Is het schema zoals, Wizzard247, weergeeft als leidraad te gebruiken? En zo niet, hoe zou dan ongeveer de verdeling moeten zijn?
En tot slot wat wordt hier als de hoogste marathonhartslag (in de mail) respectievelijk marathon hoog (Wizzard247) gezien? Ik train iedere keer op 144, 149 en 153.

Hartelijke groet,
Marlies

ps ik wilde dit bericht (zonder de quote) eigenlijk bij "Hoe gaat het met de voorbereiding voor Rotterdam" toevoegen, maar dan krijg ik een foutmelding
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Marlies E. schreef:hoe geleidelijk moet je hartslag oplopen? Is het schema zoals, Wizzard247, weergeeft als leidraad te gebruiken? En zo niet, hoe zou dan ongeveer de verdeling moeten zijn?
Je begint in jouw geval dus op hartslag 144, dit probeer je een aantal kilometers vol te houden.

Nu is het zo dat het onmogelijk is precies 144 te lopen, dus zie het als een richtwaarde. De eerste 5 tot 10km blijft dat dus je richtwaarde. Daarna mag je hartslag rustig oplopen, bij kilometer 30 is je richtwaarde dus 149. Daarna loop je op je gevoel verder. Heb je dus nog voldoende energie, mag je hartslag verder oplopen, en anders probeer je gewoon 149 aan te houden.

Blijde groet,

Rob
Marlies E.

Bericht door Marlies E. »

Oké, Dank je wel, Rob!

Groeten, Marlies
Plaats reactie