Hoge hartslag lastig te halen
-
BertFransen
Hoge hartslag lastig te halen
Ik heb wat moeite om op de kortere afstanden de hoge hartslagen te halen. Op de langere afstanden (10km+) is dat makkelijker. Dan is het een kwestie van een tandje bij en de hartslag gaat omhoog. Nu heb ik een fors snellere 10km tijd neergezet en daarmee gaan de hartslagen in de trainingen ook omhoog. Helaas ook die van de korte afstanden.
Ik heb meestal pas na 2 a 3 km een beetje een constante hartslag. In het eerste gedeelte moet ik dan wel heel hard van stapel gaan om een hoge hartslag te halen, maar dat lukt meestal niet.
Iemand tips?
Ik heb meestal pas na 2 a 3 km een beetje een constante hartslag. In het eerste gedeelte moet ik dan wel heel hard van stapel gaan om een hoge hartslag te halen, maar dat lukt meestal niet.
Iemand tips?
Re: Hoge hartslag lastig te halen
Bij mij duurt het vaak een kilometer of 4 voordat ik op de juiste hartslag zit.
Enerzijds hoort dat erbij. Anderzijds heb ik op dit forum wel de tip gekregen om goed in te lopen, en misschien wat korte versnellingen te lopen. Het zou kunnen dat je daardoor wat eerder op je ideale hartslag zit.
Enerzijds hoort dat erbij. Anderzijds heb ik op dit forum wel de tip gekregen om goed in te lopen, en misschien wat korte versnellingen te lopen. Het zou kunnen dat je daardoor wat eerder op je ideale hartslag zit.
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Bert,
Ik zie wel dat je trainingen veel te snel gaan, dus ik vermoed dat je omslagpunt te hoog is ingevuld. Je zou op lage marathonhartslag ongeveer 6:04min/km verwachten en je loopt wel meer dan 45 seconden sneller op lage marathonhartslag.
En dat verklaart denk ik ook dat je moeite hebt om je trainingshartslag te halen.
Hoe is je omslagpunt vastgesteld? Wat was je hartslag op je snelle 10K?
Blijde groet,
Rob
Ik zie wel dat je trainingen veel te snel gaan, dus ik vermoed dat je omslagpunt te hoog is ingevuld. Je zou op lage marathonhartslag ongeveer 6:04min/km verwachten en je loopt wel meer dan 45 seconden sneller op lage marathonhartslag.
En dat verklaart denk ik ook dat je moeite hebt om je trainingshartslag te halen.
Hoe is je omslagpunt vastgesteld? Wat was je hartslag op je snelle 10K?
Blijde groet,
Rob
Ik krijg het in een training niet voor elkaar om de hoge (intensieve/tempo-loop) te halen. Wel op wedstrijden en dan zelfs wat hoger. Dus gebruik ik wedstrijden om dan die training te doen. Is de trainingsafstand te kort of de wedstrijdafstand te lang, dan loop ik tijdens de wedstrijd eerst in en loop zo hard mogelijk de laatste km-ers van de beoogde trainingsafstand.
Tijdens de langere lopen op marathonhartslag ben ik pas op dreef vanaf de 2e km. Dus loop ik vanaf dan de beoogde km-ers die zijn voorgeschreven. Ik kan natuurlijk ook in de eerste km korte steigerungen doen, mogelijk dat het helpt om eerder op dreef te komen. Het lukt gewoon niet om gelijk op een hoog hf-tempo te komen. Wel de bijbehorende/bijpassende snelheid, gek genoeg.
Tijdens de langere lopen op marathonhartslag ben ik pas op dreef vanaf de 2e km. Dus loop ik vanaf dan de beoogde km-ers die zijn voorgeschreven. Ik kan natuurlijk ook in de eerste km korte steigerungen doen, mogelijk dat het helpt om eerder op dreef te komen. Het lukt gewoon niet om gelijk op een hoog hf-tempo te komen. Wel de bijbehorende/bijpassende snelheid, gek genoeg.