hartslagzones trainingen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Ineke Huijsdens

hartslagzones trainingen

Bericht door Ineke Huijsdens »

Goedemorgen allemaal.

Ik ben nieuw hier!

Na afgelopen jaar de marathon van Rotterdam te hebben gelopen via een "normaal" schema ben ik in oktober geblesseerd geraakt en kan ik nog geen lange afstanden lopen. Mijn hoop is nu gevestigd op het sportrusten schema.

Ik heb mijn maximale hartslag (196) uit een veldtest en de gegevens over mijn 10 km PR ingevuld, maar ik krijg nu in mijn schema dat ik moet gaan trainen op een hartslag van 152/157/162.

Dat is voor mij heel laag, ik kom met wandelen bijna al op zo'n waarde.

Als ik kijk naar de 10, 15 en 21 km's die ik afgelopen jaar heb gelopen, was mijn gemiddelde hartslag altijd zo rond de 170.
Op het eind van de wedstrijden liep dat makkelijk op naar waardes van 180 a 185.

(Bij de marathon was ik mijn hartslagband vergeten, kwam ik in het startvak pas achter. Stom he? :lol: )

Is 152 niet veel te laag om op te gaan trainen dan?

Voor mijn gevoel zou ik beter kunnen trainen op 160 voor de langzamere lopen en 170 voor de snellere lopen.

Wie heeft advies?
RunningRob - Sportrusten

Re: hartslagzones trainingen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ineke,

Heb je al eens gelopen op deze hartslagen?
Twee opmerkingen:
1) Het kan zijn dat je best sneller kunt op de 10km, in dat geval kan het zijn dat je hartslag wat te laag is berekend.
2) Het is andere is dat gedurende de 100 dagen je sneller zult worden op marathon hartslag.

Een controle is dat je tempo op de lage marathonhartslag ongeveer overeen zou moeten komen met je tempo op de marathon.
Volgens de berekening zou je ongeveeer 7:30 min/km lopen op de marathon, bij een 10km tijd van 60 minuten.
Als blijkt dat je in de training (veel) langzamer loopt, dan kan het zijn dat je hartslag te laag is berekend.

Bijde groet,

Rob
mariekemeisje

Re: hartslagzones trainingen

Bericht door mariekemeisje »

Goede tip dit.
Ik heb hetzelfde met de halve marathon dat mijn snelheid op halve marathon hartslag laag , langzamer is dan voorspeld als ik naar m'n 10 km tijd kijk ( 58 minuten )

Ik ga komende keer evne op snelheid trainen en kijken wat m'n hartslag doet , gezien m'n trainingen op halve marathon hartslag hoog en bijbehorende snelheid denk ik dat ik wel eens consequent 5 slagen te laag zou kunnen zitten.

interessante materie. En aangezien mijn eerste 100 dagen voor de halve gevolgd gaan worden door 100 voor de hele ( het einddoel ) is experimentere nu ... beter dan expirimenteren straks.
Plaats reactie