Hallo allemaal,
Inmiddels ben ik 21 dagen onderweg met mijn 100 dagen schema voor de halve marathon (Utrecht). Morgen loop ik mijn eerste 10 km volgens mijn schema. Nu heb ik een vraag over de warming-up, zowel in de trainingen als voor de wedstrijd.
Vanuit mijn hardloop achtergrond ben ik gewent om (zeker bij interval/intensieve trainingen) om een warming-up te doen waarbij ik mijn hartslag een paar keer flink laat op lopen. Door bijvoorbeeld 2 x een steigerung. Daarna loop ik rustig uit, laat ik mijn hartslag zakken en begin ik aan mijn training. In tegenstelling tot veel anderen zit ik snel op de voor mij berekende hartslagen.
Wat is het advies vanuit het sportrusten programma? Het opgegeven aantal km in het programma zie ik nu als kern, vooraf en hierna loop ik dus nog in of uit. En hoe doe je dit vooraf bij een wedstrijdje?
Verder vind ik het soms lastig wat ik vooraf moet eten. Soms kom ik uit werk en wil ik direct gaan lopen. Is het verstandig om eerst even wat suiker/zoetigs te eten of kan ik gewoon gaan.
Dank voor jullie advies al vast!
Groet, Camiel
Warming-up en eten vooraf
- RunningRob - Sportrusten
Re: Warming-up en eten vooraf
Hoi Camiel,
Ik adviseer altijd om enige tijd warm te lopen, en daarna te beginnen aan de eigenlijke training. Bij de opgegeven km zit dus niet het in en uitlopen. Als de manier waarop je dat nu doet, dus met een aantal malen een steigerung, je goed bevallen zou ik daar zeker mee doorgaan.
Bij een wedstrijd zou ik zeker inlopen. Zonder warming up starten kan leiden tot blessures, zeker als je daar gevoelig voor bent.
Met blijde groet,
Rob
Ik adviseer altijd om enige tijd warm te lopen, en daarna te beginnen aan de eigenlijke training. Bij de opgegeven km zit dus niet het in en uitlopen. Als de manier waarop je dat nu doet, dus met een aantal malen een steigerung, je goed bevallen zou ik daar zeker mee doorgaan.
Bij een wedstrijd zou ik zeker inlopen. Zonder warming up starten kan leiden tot blessures, zeker als je daar gevoelig voor bent.
Ik loop zelf wel eens 's morgens voor het ontbijt, en drink dan alleen wat water. Dat is denk ik vergelijkbaar met jouw vraag. Het voordeel is dat je je lichaam laat beter / eerder laat wennen aan lopen vetverbranding. Extra suiker is dus niet nodig.Camiel schreef:Verder vind ik het soms lastig wat ik vooraf moet eten. Soms kom ik uit werk en wil ik direct gaan lopen. Is het verstandig om eerst even wat suiker/zoetigs te eten of kan ik gewoon gaan.
Met blijde groet,
Rob