Begonnen met oefeningen Zuurstofwinst

Plaats reactie
jleeuwer

Begonnen met oefeningen Zuurstofwinst

Bericht door jleeuwer »

Net Zuurstofwinst gelezen, en besloten om het maar eens te proberen.

Belangrijkste aanleiding. Ondanks dat ik een ervaren loper ben (loop op dit moment zo rond 41/42 minuten op 10km) ben ik toch vaak snel buiten adem. Het lezen van dit boek geeft mij de indruk dat ik dmv oefeningen mijn ademhaling enorm zou kunnen verbeteren.

Kortom, ik ben al tevreden als dit projectje tot effect heeft dat ik wat beter slaap en niet buiten adem ben als ik 2 trappen op loop. Maar het zou helemaal mooi zijn als het mijn snelheid (of gemak) tijdens hardlopen zou verbeteren. Als ik het boek goed begrijp zou het zelfs mogelijk kunnen zijn om op marathontempo te lopen met je mond dicht (neusademhaling).

Ter vergelijking, als ik nu de BOLT test doe kom ik uit op 12 a 13 seconden (niet superslecht, maar ook niet goed). Wel grappig om te zien dat mijn vriendin zonder noemenswaardige sport te beoefenen op ongeveer het dubbele zit :roll:

Anyway, slapen met plakband op je mond. Weer een nieuw avontuur.
RunningRob - Sportrusten

Re: Begonnen met oefeningen Zuurstofwinst

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Succes!

Laat je weten hoe het gaat? Ik ben wel benieuwd :)

Blijde groet,

Rob
jleeuwer

Re: Begonnen met oefeningen Zuurstofwinst

Bericht door jleeuwer »

Eerste update:

Sinds ik het boek heb gelezen ben ik me ervan bewust of ik door mn mond of door mn neus ademhaal. Dat is de grootste aanpassing, en ook wel even wennen. Ergens ook mentaal een beetje vermoeiend om daar de hele tijd aan te denken. In huis gaat dit in principe prima. 's Nachts is iets lastiger, ik heb plakband een aantal nachten geprobeerd, maar ik vond het voor nu toch een beetje te storend. Een aantal keer vervelend wakker geworden doordat ik bijvoorbeeld een klein beetje verkouden ben en dan toch benauwd word.

En die verkoudheid. Of eigenlijk gewoon wat slijm in de longen, is ook meteen wel de uitdaging. Ik denk zelf dat dit een beetje een vicieuze cirkel is waar je uit moet komen. Want: Verkoudheid -> mondademhaling -> vaker verkouden. Er staat in het boek wel een oefening om de neus vrij te maken, en die doe ik ook regelmatig. Maar ik heb toch het gevoel dat die oefening niet werkt als je teveel slijm in je systeem hebt.

Bolt score is iets hoger. Ik durf het niet precies te zeggen, maar toch ergens tussen 15 en 20 seconden.

Hardlopen met neusademhaling doe ik voor nu even niet. Vooral omdat het de hele tijd zo koud en nat is. Daardoor voelt het al snel niet meer relaxt. En bovendien kan ik op die manier alleen rustig hardlopen, en ik heb niet zo veel van die trainingen gedaan (vogels kijken zegmaar).

Als laatste: Toch voor 25 euro een saturatiemeter gekocht en daarmee oefen ik nu af en toe. Ik ga proberen om dit vaker te doen. Het motiveert wel om met oefeningen te proberen om de saturatie onder de 94% te krijgen.

To be continued.
Plaats reactie