Wanneer de 100-dagen starten?

Plaats reactie
RobdeJong

Wanneer de 100-dagen starten?

Bericht door RobdeJong »

Beste Sportrusters,

Zit met een dilemma. Ik wil heel graag met mijn 100-dagen beginnen om op 25-2-2018 de Two Rivers Marathon van Zaltbommel te gaan lopen. Probleem is dat deze pas over 155 dagen is. Nu zou je kunnen zeggen: "Dan begin je toch gewoon pas over 55 dagen!". Punt is dat ik nu heel graag met een schema wil starten. Enerzijds omdat ik het als stok achter de deur nodig heb en anderzijds omdat ik nu gewoon veel zin heb om te starten en ik het ijzer wil smeden nu mijn vuur heet is :-)

Heb wel gelezen dat ik eerder kan beginnen, maar of 55 dagen eerder ook kan dat vraag ik mij ernstig af... Wie heeft er een goed idee?

Met vriendelijke groet,
Rob
RunningRob - Sportrusten

Re: Wanneer de 100-dagen starten?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rob,

Het is juist aan te raden te blijven trainen tot de aanvang van het schema. Je loopt aan het begin van het schema 30 km per week. Dus bouw rustig je trainingsintensiteit op tot je tegen de 20 - 25 km per week loopt.

Je kunt 3 maal per week lopen, de langste training doe je in D2, de kortere trainingen in D3 en vogels kijken.

Je zones kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Met blijde groet,

Rob
RobdeJong

Bericht door RobdeJong »

Bedankt! Dan ga ik gewoon starten en dan straks het 100 dagen plan in.

Groet,
Rob
SportrustenDemo

Bericht door SportrustenDemo »

Dag Rob

Ik zat met dezelfde vraag maar nu wat in de war. Ik loop momenteel +/- 30 km per week en ik zou ook heel graag starten met het marathonschema, alleen de marathon in Antwerpen is pas in april. Kan ik nu al met het 100 dagen schema starten en nadien mijn niveau op peil houden of heeft dat geen zin?

groet
Koen

RunningRob - Sportrusten schreef:Hoi Rob,

Het is juist aan te raden te blijven trainen tot de aanvang van het schema. Je loopt aan het begin van het schema 30 km per week. Dus bouw rustig je trainingsintensiteit op tot je tegen de 20 - 25 km per week loopt.

Je kunt 3 maal per week lopen, de langste training doe je in D2, de kortere trainingen in D3 en vogels kijken.

Je zones kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Met blijde groet,

Rob
RunningRob - Sportrusten

Hoi Koen,

Waar het mij om gaat is dat het in 100 dagen prima lukt je spieren en conditie op peil te brengen. Je pezen hebben echter een langere tijd nodig om te wennen. Als je dus met minimale voorbereiding voor een marathon gaan trainen, is er een grotere kans dat je geblesseerd raakt, met name aan je pezen.

Daarom is het altijd verstandig te trainen, en het maakt zo niet zoveel uit waarvoor. Als je al 30 km per week traint, dan loop je al de kilometers die je aan het begin van het marathon schema loopt, dus dan kun je prima het marathonschema pakken als voorbereiding op je marathonschema :)

Loop je b.v. 20 km per week, dan is het een goed idee het halve marathonschema te nemen (eventueel op marathonhartslag) en deze dan 100 dagen voor de marathon op te laten volgen door het marathonschema. Tegen het einde van het halve marathonschema loop je namelijk net zoveel kilometers per week als de start van het hele marathonschema :)

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag :)

met blijde groet,

Rob
SportrustenDemo

Bericht door SportrustenDemo »

Dag Rob

Dat is leuk nieuws ;-) De optie die je schetst maakt dat ik van start kan met het marathonschema. Als voorbereiding op... Eens ik 100 dagen voor een marathon sta kan ik hernemen om zo op de 100ste dag aan de start te verschijnen?
De extra kilometers zullen wel goed zijn om te wennen aan de hogere belasting.

groet Koen
RunningRob - Sportrusten

Prima!

Succes!

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie