Hoi Koffiehoekers,
Ik ben nu anderhalve week bezig met trainen voor de marathon van Lanzarote. Vorig jaar heb ik ook al een marathon gelopen met het sportrustenschema. Dat ging goed. Vervolgens heb ik dit voorjaar een marathon met een ander schema gelopen, een schema dat mij voorgoed genezen heeft van de wil om tempoblokken te lopen. Wel had ik altijd een uitgebreide warming-up in dat schema, van 10 minuten of een kwartier. Dat beviel dan weer prima.
Ik dacht dat ik lekker relaxed kon trainen met jullie schema, maar het is nog aardig aanpoten, want ik ben sneller geworden vergeleken met vorig jaar.
Omdat ik een slow starter ben, doe ik na 2 minuten ademhalingsoefeningen toch maar een warming-up van 10 minuten of een kwartier in vogelkijktempo (wat ik ook het lekkerste tempo vind). Dat is dus ongeveer 2 kilometer extra. Daarna loop ik veel makkelijker op het tempo dat bij mijn marathonhartslag hoort. Doe ik goed aan die warming-up, of raden jullie dat af?
En welke hartslag is het beste voor de marathon; de hogere of lagere hartslag van de marathontempo loopjes?
Groet,
PS mijn 10 kilometertijd is 42:30.
Warming-up
- RunningRob - Sportrusten
Re: Warming-up
Hoi,
met blijde groet,
Rob
Een warming up is prima, zeker aan te raden voor de wat snellere trainingen.snaar schreef:Doe ik goed aan die warming-up, of raden jullie dat af?
Je begint op de lage marathanhartslag en na verloop van tijd verhoog je die geleidelijk naar je hoge marathonhartslag. In de loop van de 100 dagen krijg je hier nog een mailtje over met uitgebreide uitlegsnaar schreef:En welke hartslag is het beste voor de marathon; de hogere of lagere hartslag van de marathontempo loopjes?
met blijde groet,
Rob