Train ik wel zwaar genoeg?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
FlorisV

Train ik wel zwaar genoeg?

Bericht door FlorisV »

Hoi,

Ik heb een maand geleden mijn omslagpunt en tijd aangepast na mijn eerste snelle 10k. Tijd ging ruim omlaag (56 naar 47 min), omslagpunt ook (185 naar 178).

De afgelopen weken was ik op vakantie. Daar heb ik maar een paar keer gelopen. Door de warme Toscaanse heuvels viel dat nog niet mee: met HR 155 bergaf met 13,5 km/u, maar terug naar boven afzien HR 185 met 10,5 km/u :lol: De 10k voluit heb ik daar maar niet gedaan..

Nu heb ik vandaag voor het eerst weer gewoon vlak kunnen lopen. Ik deed een intensieve 5k en het het viel me op, dat ik met de hartslag uit het schema van 175 vrij rustig kon blijven ademen. Ik kon met gemak mijn uitademing verlengen: +/- 3 stappen in, 5 uit. Pas toen ik de laatste 1,5 km aanzette en mijn hartslag naar 183-184 ging werd de training pittiger en mijn adem iets sneller.

Mijn vraag is dus: is mijn training wel snel/zwaar genoeg?

Hartelijke groet, Floris
RunningRob - Sportrusten

Re: Train ik wel zwaar genoeg?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Floris,

Een omslagpunt verandert normaal gesproken niet. Dus als je omslagpunt aan het begin goed is vastgesteld op 185, blijft deze gedurende de 100 dagen 185. Je verandert alleen je 10km tijd als deze sneller is geworden.

Dus je zou dus nu 185 moeten instellen en 47min als 10km tijd. Als je dit doet zul je zien dat je training pittiger wordt.

Hoe is je omslagpunt van 185 vastgesteld? Ook door een 10km loop? Dan heb je dus bewezen bijna een uur lang te kunnen lopen met hartslag 185, en dat verandert dus niet zomaar. :)

Met blijde groet,

Rob
FlorisV

Bericht door FlorisV »

Hoi Rob,

Eerlijk gezegd kan ik even niet meer terugvinden hoe ik aan 185 ben gekomen, ben overgestapt van gps en de oude data helaas kwijt :?
Wel heb ik nog de data van mijn laatste halve marathon in maart, waar ik gemiddeld op 174 uit kwam. De laatste 10 kilometer heb ik toen gelopen met een gemiddelde hartslag van 184. Een omslagpunt van 185 lijkt me een dan een stuk aannemelijker dan 178.
Zal ik dus gewoon eens gaan trainen met de nieuwe hartslagen o.b.v. HR 185 / 47min? Of is het beter om toch een nieuwe omslagpunt test te doen? Als ik mijn aangepaste schema nu zie, dan vind ik het behoorlijk uitdagend. Ik hou mijn rusthartslagen wel goed in de gaten, dan weet ik snel genoeg of ik niet te zwaar ga trainen :)

Dank voor je hulp!

Groet, Floris
RunningRob - Sportrusten

Hoi Floris,
Je kunt het proberen :)
Je tempo op halve marathon hartslag moet enigzins overeenkomen met je halve marathontempo, dat is een goed ijkpunt om te kijken dat je op de goede hartslag traint. :)

Met blijde groet,

Rob
FlorisV

Bericht door FlorisV »

Hoi Rob,

Het werkt tot nu toe prima. Eerste zwaardere training vloog ik veel te hard uit de startblokken. Mijn HR was en bleef toen te hoog, met een veel te groot verval tot gevolg en kapot aan het einde. Leerzaam zullen we maar zeggen :lol:
Vandaag heb ik de intensieve loop dus wat beter gedoseerd (HR in eerste km rustig laten oplopen naar doel) en toen hield ik het prima vol. Pittig maar zeker niet te zwaar.

HR in rust is ook gewoon stabiel en goed. Ben benieuwd hoe mijn tempo de komende weken nog verbetert met deze intensiteit.

Hartelijke groet,
Floris
FlorisV

Bericht door FlorisV »

Vandaag heb ik met een dag vertraging de laatste 10k voluit gelopen. Met 46:45 liep ik 40 seconden van mijn PR af, kwam op een hartslag van 180 uit. Keurig tussen de andere twee in dus, weet ik nog steeds niet wat mijn omslagpunt nou echt is :roll:

Nog 34 dagen tot de halve van Eindhoven. Ik ben van plan om de komende tijd maar gewoon op het schema van 47min/185 te blijven lopen, dat bevalt goed. Mocht ik in mijn rusthartslagen nou zien dat ik te langzaam herstel, dan kan ik altijd nog een tikje rustiger. Lijkt dat jou een verstandige aanpak, Rob?

Bij aanvang van de 100 dagen voor een volgende evenement is het misschien een goed idee om toch eens een inspanningstest of een veldtest te doen, ipv mijn 10k HR te nemen :lol:
Laatst gewijzigd door FlorisV op 15 sep 2017, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
RunningRob - Sportrusten

FlorisV schreef:Lijkt dat jou een verstandige aanpak, Rob?
Dat lijkt me prima :)
FlorisV schreef:Bij aanvang van de 100 dagen voor een volgende evenement is het misschien een goed idee om toch eens een inspanningstest of een veldtest te doen, ipv mijn 10k HR te nemen
Ik ben benieuwd :D

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie