Sinds ik het schema van sportrusten volg merk ik snelle vooruitgang op de 10 km tijd die ik loop.
Zelf altijd gevoetbald (op gras dus). Laatste jaren op lager niveau en merkte daardoor dat mijn conditie achteruitging. vandaar de ambitie om met jullie schema fitter te worden. En een keer goed voorbereidt aan de start te staan van een marathon.
Nu is het probleem dat ik sinds de start van het programma steeds langer last houdt van kuit/achillespees pijnen. Als ik 3 keer per week train is het herstel net voldoende. Als ik 4 keer per week hardloop worden de klachten na 1-2 weken zo erg dat ik echt minimaal 3-4 dagen rust moet nemen. Normaal verdwijnt de pijn ook tijdens het lopen, alleen tijdens mijn laatste training bleef de pijn heftig aanwezig. Daardoor heb ik ook minder ver en hard gelopen dan de 12 km die gepland stond.
Is het beter om 1 dag over te slaan in de week?
Zelf denk ik ook dat het komt doordat ik nu op straat loop in plaats van op gras.
Kunnen jullie hier een antwoord op verzinnen?
Met groet,
Jesper
Kuit/ achillespees klachten
- RunningRob - Sportrusten
Re: Kuit/ achillespees klachten
Hoi Jesper,
Als je dus gewend bent op een zachte ondergrond te trainen dan zijn je pezen (nog) niet ingesteld op deze hogere belasting, en dan kun je dus beter wat rustiger aan doen. Als 3 keer in de week vol te houden is, houd dat dan aan.
Bedenk tevens dat je pas mag lopen als je geen pijn hebt, anders heb je kans dat je het alleen maar erger maakt. Neem dan gewoon nog een dag extra rust.
met blijde groet,
Rob
Ja, pezen hebben nu eenmaal een veel langere tijd nodig zich aan te passen aan een nieuwe belasting dan spieren, hart en ademhalingsstelsel.jesper schreef:Is het beter om 1 dag over te slaan in de week?
Als je dus gewend bent op een zachte ondergrond te trainen dan zijn je pezen (nog) niet ingesteld op deze hogere belasting, en dan kun je dus beter wat rustiger aan doen. Als 3 keer in de week vol te houden is, houd dat dan aan.
Bedenk tevens dat je pas mag lopen als je geen pijn hebt, anders heb je kans dat je het alleen maar erger maakt. Neem dan gewoon nog een dag extra rust.
met blijde groet,
Rob
Re: Kuit/ achillespees klachten
bedankt Rob.
Hier kan ik wat mee.
Ik probeer me eraan te houden. Soms zo enthousiast van de vooruitgang dat je wel heel graag wil lopen.
Groet Jesper.
Hier kan ik wat mee.
Ik probeer me eraan te houden. Soms zo enthousiast van de vooruitgang dat je wel heel graag wil lopen.
Groet Jesper.