Zaterdag gestart met 100 dagen schema. Doel is 5/11 New York, samen met m'n 2 volwassen zonen.
Voor mij de 10e marathon (1e 2008 was ook NY) voor de zonen de 1e.
2008 tijd 4.39, 2016 tijd 3.38, in 9 jaar dus ruim 1 uur verbeterd met het 'reguliere' schema.
Nu dus sportrusten voor het eerst, spannend, zoekend.
De marathonrevolutie, ik hardloper en de vergadering gelezen. Begonnen met het schema.
Maar nog wennen, met name de lage hartslag waarin ik zou moeten lopen: 139-144-148. Omslagpunt 166 vlgs schema blz 48.
Dit komt vlgs mij door mijn 'langzame' 10 km tijd: 49 min. Vlgs de mararthonrevolutie zou ik dan de halve op 1.54 en de hele op 4.09 lopen. Mijn beste tijden zijn echter 1.44 en 3.38, langzame starter blijkbaar. De laatste 3 marathons heb ik ook met een negatieve split van 2 min gelopen, rustig opgebouwd dus.
Ik ben gewend bij mijn loopgroep in zones te lopen Z1 130, Z2 140, Z3 150, Z4 160, Z5 170.
Begin van de marathon zit ik al snel op Z3, al boven de hartslagen dus die ik nu heb opgekregen! Dat is echt heel langzaam, dan ga ik 5 uur over de marathon doen. Vanaf ca 21km gaat m'n hartslag naar Z4, Z4/5.
Dus mijn vraag is of de hartslagen niet te laag zijn?
Start 100 dagen
- RunningRob - Sportrusten
Re: Start 100 dagen
Hoi,
Dat zou heel goed kunnen. Als ervaren marathonloper weet je immers heel goed je marathonhartslag, en heb dus eigenlijk de berekening niet nodig. Knap trouwens dat je de marathon met een negatieve split kan lopen,
dat lukt maar weinigen.
Wat was je gemiddelde harslag op je laatste marathons? Gebruik dit als je hoge marathonhartslag in je schema en trek er 5 vanaf voor je lage marathonhartslag.
Voor je zonen:
Bij een veldtest is het belangrijk om echt voluit te gaan, en dat gaat nog wel eens fout. Tevens is het handig om een haas te gebruiken die de snelheid bepaald. En doe de test bij voorkeur in de openlucht, op een loopband zijn lopers vaak angstig om echt voluit te gaan.
Met blijde groet,
Rob
Dat zou heel goed kunnen. Als ervaren marathonloper weet je immers heel goed je marathonhartslag, en heb dus eigenlijk de berekening niet nodig. Knap trouwens dat je de marathon met een negatieve split kan lopen,
Wat was je gemiddelde harslag op je laatste marathons? Gebruik dit als je hoge marathonhartslag in je schema en trek er 5 vanaf voor je lage marathonhartslag.
Voor je zonen:
Bij een veldtest is het belangrijk om echt voluit te gaan, en dat gaat nog wel eens fout. Tevens is het handig om een haas te gebruiken die de snelheid bepaald. En doe de test bij voorkeur in de openlucht, op een loopband zijn lopers vaak angstig om echt voluit te gaan.
Met blijde groet,
Rob