Ik ben nu 3 weken bezig met het marathonschema en ben super enthousiast. Aanvankelijk voelde de hartslagen wat laag en liep ik traag, maar tot nu toe loop ik elke week sneller bij dezelfde hartslag en dus zit ik wel weer ongeveer op m'n oude tempo. Daardoor voelen de trainingen ook niet meer als een eitje.
Vanaf het begin vraag ik me wel af: waarom heb ik zo'n laag omslagpunt? Ik lees vooral verhalen van omslagpunten rond de 180. De mijne is 158 (en ik ben heus niet zo oud: 41). Ik heb de veldtest twee keer gedaan, ben de tweede keer echt diep genoeg gegaan, maar had bij een snelheid van 16 km/u nog altijd maar een hartslag van 160. Ik kon echt niet verder, omdat ik geen lucht meer kreeg.
Wat zegt dit??? Zegt het iets over m'n conditie? Moet ik me zorgen maken over m'n hart?
Alvast bedankt!
Sandy
Wat zegt een laag omslagpunt?
- RunningRob - Sportrusten
Re: Wat zegt een laag omslagpunt?
Hoi Sandy,
Een omslagpunt is net als een vingerafdruk, voor iedereen anders. Het enige wat zeker is, is dat deze heel langzaam lager wordt naarmate je ouder wordt. 1 slag per 1 à 2 jaar. Als je verder gezond bent hoef je je geen zorgen te maken. En als je 16km/u haalt heb je een prima conditie.
Als je blijft piekeren doe dan een sportkeuring, hierin worden diverse aspecten onderzocht, waaronder je hart.
En veel ziektekosten verzekeringen vergoeden de keuring.
Met blijde groet,
Rob
Een omslagpunt is net als een vingerafdruk, voor iedereen anders. Het enige wat zeker is, is dat deze heel langzaam lager wordt naarmate je ouder wordt. 1 slag per 1 à 2 jaar. Als je verder gezond bent hoef je je geen zorgen te maken. En als je 16km/u haalt heb je een prima conditie.
Als je blijft piekeren doe dan een sportkeuring, hierin worden diverse aspecten onderzocht, waaronder je hart.
En veel ziektekosten verzekeringen vergoeden de keuring.
Met blijde groet,
Rob