advies gevraagd!

Plaats reactie
Runner66
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2017, 20:36

advies gevraagd!

Bericht door Runner66 »

Hallo Maarten/Koen,

Ik heb met gisteren ingeschreven voor het 100 dagen programma. Een aantal vragen:
Doelstelling: Ik wil graag de halve marathon van Ehv (liefst tussen de 1:45 en 1:50) lopen en in november de 30 km van de tisvoorniksloop in Geldrop (tijd maakt me niet uit, lekker lopen).
(Volgend jaar staat op mijn bucketlist de hele in Berlijn! :) )
Hoe kan ik dit beste aanpakken?

Iets over mijn achtergrond: 51 jaar en loop al een heel aantal jaren bij LOGO in Geldrop. Ik train 3x in de week, 1x in de week crossfit en 1x in de week yoga.
Ik wil me graag een keertje anders voorbereiden op de halve en op de 30 km vandaar mijn interesse in dit programma.
Mijn snelste halve marathon is 1:45, mijn snelste 10 km is 48 minuten (gemiddelde hartslag 174). Mijn VO2 max is op dit moment 46, mijn lactaatdrempel 5:19/km bij een hartslag 162 bpm. Deze gegevens komen uit mijn garmin Fenix3 en worden automatisch bijgesteld. Mijn rusthartslag is 48-52.
We hebben 3 weken geleden een maximale hartslagtest gedaan en deze was 184. Ook tijdens de Coopertest was de max hartslag 183 en liep ik 3000 meter. (was wel erg warm die avond...)

Wij trainen op dinsdagavond de intervaltraining (ongeveer 10 km), op donderdagavond duurloop met versnellingen (ongeveer 13-15 km) en op zondag een lange duurloop (18-20 km)
Ik vind dat ik geen progressie boek en met name op zondag te hard en te lang loop waardoor het iedere keer als een wedstrijd voelt.

Ik zou natuurlijk een trainingsgroep lager kunnen gaan, maar daar lopen ze voor mij te langzaam en ik wil graag dit programma gaan uitproberen. Ik besef dat ik dan veel alleen zal trainen, maar wil graag de intervaltraining wel met mijn groep doen. Mogelijk de warming-up op donderdag en zondag met de groep en daarna mijn eigen schema.

Mag ik vragen naar jullie advies?

met vriendelijke groet,

Joyce Bekkering
Runner66
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2017, 20:36

Re: advies gevraagd!

Bericht door Runner66 »

Sorry, ik liep tijdens de Coopertest 2500 meter :oops:
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: advies gevraagd!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Joyce,

Ik zou beginnen met het schema voor de halve marathon als voorbereiding op je halve marathon. Dit schema gaat uit van 4 traingingen in de week, 2 maal op halve marathonhartslag, 1 maal intensief en 1 maal vogels kijken. De intensieve training kun je als intervaltraining op de club doen en eventueel ook vogels kijken. Je kunt ook gaan crosstrainen in plaats van vogels kijken. Als omslagpunt kun je je 162 aanhouden, kijk even hoe de trainingen gaan want ik kan moeilijk inschatten hoe betrouwbaar de Garmin dit bepaald.

Belangrijk is dat je wel de trainingen op halve marathonhartslag doet. Aangezien dit een erg persoonsgebonden is, is dit lastig in een groep te doen.

Belangrijk is tevens dat je wel je rust pakt, dus ga geen andere sporten doen op je rustdagen, anders is je herstel niet optimaal. Als je toch andere sporten wilt doen, doe ze op dezelfde dag dat je ook gaat lopen.

Na de halve kun je het schema voor de halve blijven gebruiken, waarbij je de afstanden nog iets verlengd, als voorbereiding op de 30.

Kun je hier wat mee?

Met blijde groet,

Rob
Runner66
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2017, 20:36

Re: advies gevraagd!

Bericht door Runner66 »

Jazeker, hier kan ik iets mee! Dank je wel!
Ik vind de Garmin erg accuraat, dus ik vertrouw erop dat de 162 als omslagpunt okay is.

Ik vind het best wel raar/eng om zo'n korte afstanden te gaan lopen, maar als je het niet probeert dan kun je het ook niet ervaren!

Thx!

Groetjes, Joyce
DaveC
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2017, 12:08

Re: advies gevraagd!

Bericht door DaveC »

Is een omslagpunt van 162 niet erg laag met een max van 184? ;)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: advies gevraagd!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Het is wel een vrij groot verschil, maar ik kan moeilijk op afstand beoordelen hoe juist alle getallen zijn ;)

Een indicatie dat de hartslagen juist zijn, is als de (halve) marathonhartslag ook in de buurt zit van je (halve) marathontempo.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie