1ste Halve Marathon Leiden

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
DirkIII

1ste Halve Marathon Leiden

Bericht door DirkIII »

Hallo, mij naam is Dirk Scholte, 34 jaar (bijna dan), gelukkig getrouwd en vader van 2 mooie meiden van 2 & 5 jaar oud. En ik ga jullie wat vertellen over mijn ervaringen met het trainen volgens het 100 dagen Sportrusten programma onder begeleiding van Run Happy coach Anneke.

Nee, ik ben (bij aanvang) niet echt een onwijs getrainde loper. Ik ben ook niet een heel ervaren loper met een enorm referentiekader waar ik uit kan putten. Ik ben waarschijnlijk een ongelofelijke doorsnee semi-startende hardloper die net aan de 10 kilometer onder het uur kan lopen en hier ook nog redelijk trots op is. De langste afstand die ik voor februari 2017 heb gelopen is 13 kilometer op een zaterdagochtend met een tijd die ik niet eens durf te noemen.

In 2015 loop ik voor de eerste keer mee met een officieel evenement, 10 kilometer tijdens de 20 van Alphen, en een maand later ook de 10 kilometer tijdens de Marathon van Leiden. Beide overigens ontzettend leuke lopen om te doen, leuke routes en veel enthousiast publiek. Na het lopen in Leiden ontstaat bij mij de wens om hier ook de halve marathon te lopen. Helaas voor mij raak ik bijna een jaar geblesseerd en kan het opvolgende jaar dus niet meedoen.

Halverwege 2016 besluit ik weer (zelfstandig) te gaan trainen en begin weer redelijk in vorm te raken. Via mijn vrouw kom ik in aanraking met de ‘Running Bootcamp’ op woensdagavond bij AAV '36 (de atletiek vereniging van Alpen aan den Rijn), en daarmee de zeer motiverende trainer Anneke Wenker. Ik zal jullie de verhalen besparen van de spierpijn waar ik 3 dagen mee heb moeten rondlopen maar ik heb toen hele nieuwe spiergroepen ontdekt.

Tijdens de weken die volgen vertel ik Anneke dat mijn uiteindelijke trainingsdoel het uitlopen van de halve marathon van Leiden is. Zij op haar beurt vertelt me haar ervaringen over een relatief nieuwe trainingsmethode, het 100 dagen Sportrusten programma, en dat zij daar ook begeleider in is. Uiteindelijk komt het er in een notendop op neer dat je 100 dagen lang, elke week 3 tot 4 keer moet hardlopen. Na wat bedenktijd en overleg thuis, besluit ik er toch voor te gaan.

Na een 0-meting en nogmaals een uitvoerig inleidend gesprek met Anneke kon ik dan eindelijk aan de slag met het voor mij op maat gemaakte trainingsschema en de ademhalingsoefeningen. En het werkt verslavend! In de loop van de weken wordt ik energieker, mijn hartslag in rust schiet omlaag en als bijkomend voordeel vallen er ook nog wat kilo’s af.

Het trainen op hartslag is wennen, maar werkt voor mij uiteindelijk heel prettig. Ik wordt gedwongen om naar mijn lichaam te luisteren. Ben je een dagje minder fit dan loop je wat langzamer, het is niet anders. Je tempo is niet leidend, een hoger of lager tempo garandeert niet dat je je einddoel haalt, als je loopt op de voor jou afgemeten hartslag is die garantie eens tuk hoger en dat is ook echt gebleken.

Na 99 dagen van training volgens het Sportrusten programma was dan afgelopen zondag (21-05-2017) de 100ste dag aangebroken. Omringt door vele andere lopers, sta ik in het startvak mijn ademhalingsoefeningen te doen en te wachten op het startsignaal voor de halve marathon van Leiden. Nog een moment om dankbaar te zijn voor de oefeningen die ik heb meegekregen tijdens mijn trainingen. Door mij te concentreren op mijn ademhaling weet ik mijn hartslag goed onder controle te houden, ondanks de spanningen en zenuwen die het evenement met zich meebrengen.

Zodra ik van start mag moet ik ontzettend mijn best doen om niet mee te gaan met de meute en mij volledig te richten om het volgen van mijn hartslag. Geloof me, de eerste 5 kilometer heb je het idee dat er een moment komt dat je door niemand meer ingehaald wordt en dat je eenzaam achteraan blijft. Trouwens, als dit echt zou gebeuren, vertrouw op je schema, vertrouw op je hartslag, het komt echt goed. Het is warm tijdens het evenement dus ik zorg dat ik elk waterpunt wat drink, maar na 12 kilometer loop ik nog steeds erg lekker en met een constante hartslag en ik begin langzaamaan mensen in te halen die mij bij de start voorbij waren gesprint. Het klinkt wellicht weinig enerverend maar tot aan de 19 kilometer heb ik echt ontzettend lekker kunnen lopen en vooral kunnen genieten van het evenement, de route en de vele toeschouwers. Natuurlijk ging mijn hartslag na de 12 a 13 kilometer wat omhoog zoals voorspeld en na de 17 kilometer ook, maar pas bij de 19 kilometer begon ik benen een beetje te voelen. De laatste kilometer was het zwaarst, of dit de echte mentale laatste loodjes waren, of omdat in Leiden je eindigt in het centrum en de laatste km nog even een paar bruggetjes mee moet pakken weet ik niet. De laatste 300 meter kon ik er toch nog een sprintje uitpersen om mijn eindtijd vast te leggen op 02:22:36.

Misschien niet de snelste tijd (ook niet de langzaamste) maar dat is ook nooit mijn doel geweest. Een halve marathon uitlopen, aan 1 stuk, zonder te wandelen, dat was mijn doel en die is gehaald. Wat ook een bijzondere ervaring was dat ik, ondanks de afstand en de duur van het lopen, over de finish niet buiten adem was. Natuurlijk, mijn benen waren op en mijn lichaam vermoeid maar mijn ademhaling had ik nog perfect onder controle.

Als ik een korte samenvatting zou moeten geven wat het 100 dagen Sportrusten programma voor mij heeft betekend zou ik moeten beginnen met te zeggen dat het meer is dan een simpel hardloop schema, voor mij is het;
- een ontspanningsmethodiek tijdens maar ook buiten het hardlopen om.
- een rem om niet te hard van stapel te gaan tijdens trainingen maar ook tijdens wedstrijden
- een stok achter de deur wanneer de motivatie even weg is
- een controle of je goed hersteld

Ga ik nu trainen voor een hele marathon? Nee, dat nog niet. Mijn volgende doel wordt mijn tijd verbeteren op die 21,1 kilometer en het liefste naar een tijd onder de 2 uur. Daarna kijken we wel weer verder.
Martin V

Re: 1ste Halve Marathon Leiden

Bericht door Martin V »

Gefeliciteerd Dirk, mooie prestatie.
Ook ik was er afgelopen zondag voor het eerst bij en herken je verslag van de loop zelf.
Ook ik kwam redelijk fit over de finish, en pas de laatste twee drie kilometer als het besef komt dat je het echt gaat doen, geef je volgens mij een beetje toe op je vermoeidheid. Je laat het een beetje gebeuren.
Ook het inhalen van loper die je in het begin kwamen langsvliegen herken ik. Rustig beginnen en je eigen tempo vasthouden werkt prima!
Nogmaals gefeliciteerd en geniet van je geleverde prestatie!

Martin
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Dirk,

wat een verhaal! Dank!

En gefeliciteerd met je prestatie! Hulde! :D

Met blijde groet,

Rob
AnnekeW

Bericht door AnnekeW »

Wat heb je het goed gedaan Dirk! Ik ben trots op je.
Mooi om je ervaringen en progressie te hebben gezien.
Gelukkig kun je nu weer komen bootcampen ;) :lol:
Plaats reactie